Det spanska legendariska motorcykelmärket Bultaco har lanserat sina nya elektriska motorcyklar. Märket som förr dominerade inom offroadracingen runt om i världen, har efter en tid i dvala nu vaknat till liv igen. Istället för att fortsätta att göra sina traditionella tvåtaktsmotorcyklar har de gått över till att satsa på eldrivna motorcyklar.

Med ett nytt bolag, fortfarande med namnet Bultaco (och med ättlingarna - Paco bulto och Ines bulto - till de ursprungliga grundarna av företaget ), har den spanska tillverkaren lanserat två olika eldrivna motorcyklar; Rapitan och Sports Rapitan.

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.26.29

År 2015 kommer de första modellerna att byggas av BULTACO med deras egna elektriska framdrivningssystem. Dessa produkter har utvecklats från grunden med målet att få ut alla de fördelar som detta framdrivningssystem kan ge. Systemet som kallas Bultaco Drive Train System (DTS), uppges till skillnad från andra elektriska tvåhjuliga fordon, sägs aktivera maximala energiprestanda som fås vid regenerativ bromsning.

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.27.07

Bultaco Rapitan är en landsvägscykel medan Sport-versionen är mer offroadorienterad. Motorcyklarna har utformats från grunden och upp tillsammans med Carlos III -universitetet i Madrid. Den elektriska motorn är en borstlös och luftkyld enhet som uppges erbjuda 55 hk (40 kW) som bäst, och 125 Nm i vridmoment. Landsvägsmodellen är kittad med ABS, antispinn och regenerativ bromsning.

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.26.55

I början av år 2014 kommer den första elvdrivna landsvägsmodellen Rapitan att lanseras på marknaden, medan sportversionen dröjer till lite senare under året.  Samtidigt uppger Bultaco att ett ingenjörsteam arbetar på en annan typ av fordon med hjälp av den teknik som visas hos prototyperna i detta fallet, och andra framdrivningssystem.

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.26.44

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.27.22

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.27.33

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.27.43

Skärmavbild 2014-05-19_kl._07.27.53