I samband med 2013 års internationella motorcykelmässa kunde vi se den eldrivna sportmotorcykeln Energica Ego för första gången. Nu har den italienska tillverkaren meddelat att man tagit nästa viktiga kliv för att påbörja slut-testerna och produktionen av modellen, som kommer att bli en 2015-årsmodell, där även en nakenmodell är i görningen…

Enligt tillverkaren kommer 195 Newtonmeter av vridmoment att erbjudas över hela registret, med 100 kW mellan 4900-10500 varv, och en acceleration på 0-100 kilometer i timmen på mindre än 3 sekunder. Toppfarten uppges vara maxreglerad till 240 kilometer i timmen. Med den integrerade laddaren sägs batteriet på 11.7 kWh laddas till 85 procent på 30 minuter, och vara fulladdat på 3.5 timmar.  Växelströmsmotorn är med permanentmagnet och oljekyld. Tillverkaren uppger en 810 millimeters sadelhöjd, 1465 millimeters hjulbas, en räckvidd på närmare 20 mil och en ”fulltankad” vikt på 258 kilogram.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...

energica-ego-2

 

När vi synar komponenterna finner vi påkostade Brembo-bromsar (dubbla 320-millimeters skivor fram med radiellt monterade 4-kolvsok och 220-millimeters bromsskiva bak tillsammans med ett tvåkolvsok, ABS-bromsar är standard (urkopplingsbara). Vidare finner vi Marchesini-hjul som är skodda med sportiga Pirelli Diablo RossoII. Ramen är en fackverkskonstruktion av stål medan svingarmen är av aluminium. Framgaffeln är en upp-och-ner-vänd 43-millimeters Marzocchi, vilken precis som Öhlins-stötdämparen bak, är fullt justerbar.

energica-ego-4

Instrumenteringen utgörs av en 4,3-tums TFT-färgskärm med intern dataloggning, GPS och Bluetooth-kommunikation.

ego-dasboard-cruscotto

 

 

Pricken över i finns även back-funktion för smidigare hanteringen i låg hastighet…

slide-energica-ego-1

 

Modellen kommer som vit eller svart. Någon prislapp finns inte att tillgå i dagsläget.

energica-ego-5

energica-ego-8

energica-technical-01

energica-technical-06

energica-technical-05

energica-technical-02