Strax efter middagstid på måndagen var Fastbikes.se på plats på Honda presenterade sina nya 2014-modeller, och det visade sig var ett stort antal nyheter...

CTX700

CTX700

En helt ny, A2-färdig modell som kombinerar de bästa egenskaperna hos cruiser och street motorcyklar, med en vridstark parallelltwin och standard-kittad med DCT och ABS.

CTX700N-3

CTX700-modellerna, där CTX700 är med toppkåpa och CTX700N är en nakenmodell, är båda baserade på den populära NC700s-plattformen.

"C" står för Comfort - körbarhet och enkel kurvtagning, låg sitthöjd, stabilitet och gott om tillgänglig markfrigång.

"T" står för Technology - en motor med högt vridmoment, låg friktion och med utmärkt bränsleekonomi, Dual Clutch Transmission (DCT) växellåda, låg tyngdpunkt och standard-utrustad med ABS.

'X' står för erfarenhet, smidig allroundprestanda - inklusive acceleration och bromsning - med en avslappnad, cruiser-stukad körställning.

Alla tre delarna är viktiga CTX-ingredienser för en givande och trevlig resa, vare sig det handlar om en kortare kaffe-tur eller långresan.

CBR300R

CBR300R
Inför 2014 har CBR300R fått mer effekt och vridmoment till följd av ytterligare 37 kubikcentimeter, samtidigt som modellen även fått bättre gasrespons, och är standardkittad med ABS.

Den vätskekylda motorn är nu på 286cm3, vilket uppnåtts genom en längre slaglängd. Modellen har också fått uppgraderingar för att dra full nytta av den ökade motoreffekten. Hondas fokus har legat på motorns gasrespons och kraftutveckling.

NC750S och NC750X

NC750S


Inför 2014 har NC750S och NC750X fått ytterligare 75cm3, vilket gett mer effekt och vridmoment. Motorn är med dubbla balansaxlar, nytt avgassystem och högre utväxling - plus en mängd detalj- uppgraderingar inklusive att programvaran för DCT-växellådan uppgraderats.

HONDA CB650F

CB650F
Ny modell: En helt ny nakenmodell med Streetfighter-stuk och attityd, en ny fyrcylindrig 649 kubiks DOHC- radmotor som trimmats för högt vridmoment och gott om kraft över hela registret, plus välbalanserad högkvalitativt chassi och ABS-bromdar. I modellprogrammet erbjuds även en 35kW A2-körkorts-alternativ.

Den vätskekylda motorn är med en sexstegad växellåda.Borrning och slaglängd är 67mm x 46mm . Kolvarna har utvecklats med hjälp av tekniken Computer Aided Engineering ( CAE ) vilket lett fram till minskad friktion, och ökad effekt.

Toppeffekten uppges vara 87 hästkrafter vid 11.000 varv/minut med ett maximalt vridmoment på 63Nm vid 8000 varv/minut.

Honda VRF800F - 2014

VFR800FE1 w1024
Den legendariska och populära VFR800F är nu helt uppdaterad med ett vasst och modernt utseende. En helt ny framgaffel, Pro-Link, hjul och design, allt är nytt. Dessutom justerbar sitthöjd, TCS -Traction Control System, ABS, värmehandtag och Hondas unika nya blinkersautomatik. Nya VFR800F är hela 10 kg lättare än den tidigare modellen och motorn har finjusterat för bättre vridmoment i låg-och mellanregistret.

CBR1000RR

CBR1000RR Fireblade
2014 års CBR1000RR får en uppgraderat topplock och avgassystem, samt reviderade PGM-DSFI-inställningar vilket uppges ha resulterat i ökad toppeffekt och mer vridmoment i framförallt mellanregistret.

För 2014 kommer Honda för första gången erbjuda två versioner:. En uppdaterad CBR1000RR Fireblade och ban-fokuserade CBR1000RR Fireblade SP.

CBR1000RR:s chassi - består av en pressgjuten twin-spar aluminiumram, 43mm inverterad Showa Big Piston framgaffel och stötdämpare som är oförändrade för 2014. Dess 999cc fyrcylindriga motor har dock fått en omfattande modifiering av topplocket, vilket uppges förbättra insugs -och avgasflöde och förbränningseffektiviteten. Resultatet lär vara närmare 3 hästkrafter extra toppeffekt och förbättrat vridmoment, framförallt på mellanregistret.

CBR1000RR SP

CBR1000RR Fireblade_SP


Ban-fokuserade CBR1000RR SP Fireblade med Öhlins fjädring såväl fram som bak, Brembo monoblock främre bromsok , singelsadel och den speciella trefärgade lackeringen. Samtidigt delar modellen CBR1000RR:s uppgraderade topplock och power boost ,