Ducati XDiavel V4 är en sportig cruiser som kombinerar prestandan hos en MotoGP-inspirerad V4-motor med den avslappnade körställningen hos en cruiser.
Ducati beskriver XDiavel V4 som en motorcykel för den som vill skilja sig från mängden. Den lockar såväl entusiaster med känsla för stil som förare som fascineras av cruiserns charm och samtidigt vill ha den råa accelerationen som definierar XDiavel.
XDiavel V4 kommer med den 1 158 cc stora V4 Granturismo-motorn, som enligt Ducati sätter en ny standard för klassen. Med 168 hk på topp och ett vridmoment på maximalt 126Nm kombinerar den jämn kraftleverans vid låga varvtal med stark acceleration genom hela registret. Den motroterande vevaxeln, tillsammans med en av klassens lägsta vikter (229 kg utan bränsle), sägs bidra till en smidighet som utmärker sig i segmentet.
Modellen kommer i de nya färgerna Black Lava och Burning Red, utvecklade specifikt för denna modell. LED-ljus, inklusive den dubbla C-formade DRL-ljussignaturen och de dynamiska blinkersarna, bidrar till XDiavel V4:s distinkta utseende.
Den enkelsidiga svingarmen i aluminium exponerar bakhjulet, med ett 240/45-däck.
Ducati framhäver att XDiavel V4 har bantats rejält på vikt jämfört med sin föregångare, vilket tillsammans med V4-motorn ska ge en fantastisk körupplevelse. Den fullt justerbara fjädringen, med en inverterad 50 mm-framgaffel och en bakre stötdämpare i kantilever-layout, bidrar till både komfort och stabilitet.
Sadelhöjden anges till 770 mm. Styret har en ny, lägre och mer bakåtvinklad, placering som ska förenkla manövrering. Jämfört med XDiavel 1260 har fjädringsvägen hos bakdämparen ökat med 25 mm, vilket ska ge en komfortablare körupplevelse. Passageraren har också fått vad som sägs vara en rymligare och bekvämare sadel samt ett standardmonterat handtag.
För de som vill ha en mer aktiv körställning erbjuder Ducati ett specialkit som flyttar fotpinnarna längre bak. Dessutom kan XDiavel V4 utrustas med en singelsadel genom ett tillval i Ducati Performance-sortimentet.
Ducati betonar att V4 Granturismo-motorn inte bara ger hög prestanda, utan också en smidig och njutbar körning. Den motroterande vevaxeln minskar den gyroskopiska effekten och ökar smidigheten.
Med 168 hk och ett maximalt vridmoment på 126 Nm vid 7 500 rpm sägs XDiavel V4 erbjuda gott om kraft i alla hastigheter. Samtidigt har motorn låga driftkostnader, med ventiljusteringar först vid 60 000 km. Det smarta avstängningssystemet för bakre cylindrarna förbättrar både bränsleförbrukning och utsläpp av farliga avgaser genom att automatiskt växla mellan två- och fyrtaktsläge beroende på aktuell körsituation.
Enligt Ducati accelererar XDiavel V4 från 0 till 100 km/h på under tre sekunder, tack vare den 168 hk starka motorn, det breda bakdäcket och de optimerade växlingsförhållandena. Samtidigt uppges bromssystemet med 330 mm skivor och Brembo Stylema-ok bidra till en imponerande bromsverkan.
Vidare kommer XDiavel V4 med ett omfattande elektronikpaket. Föraren kan välja mellan tre effektlägen och fyra körlägen: Sport, Touring, Urban och Wet. System som Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control och ABS Cornering ska bidra till maximal säkerhet och kontroll i alla situationer.
Funktioner som farthållare gör långfärder bekvämare, medan Ducati Quick Shift underlättar växling både vid sportig och avslappnad körning. Startkontroll (Launch Control) säkerställer explosiv acceleration för de som vill utnyttja XDiavels fulla kapacitet.
Alla inställningar hanteras via en ny 6,9-tums TFT-färginstrumentering med 8:3-bildförhållande, inspirerat av Panigale V4. Via Bluetooth kan föraren sammankoppla sin smartphone för samtal, meddelanden, musik och Ducati Link App för navigering.
För första gången erbjuds XDiavel V4 i färgerna Burning Red och Black Lava. Ducati beskriver dessa som färger som förstärker de känslor motorcykeln väcker.
Ducati XDiavel V4 kommer att finnas hos återförsäljare från maj 2025.
Rekommenderat cirkapris i Sverige från: 316.000 sek
Rekommenderat cirkapris i Norge från: 397.600 nok