Inför kommande säsong 2025 har KTM 1390 SUPER DUKE GT genomgått sin största uppdatering hittills och uppges erbjuda en kombination av teknologiska innovationer, smidigare hantering och ett motorpaket som är mer kraftfullt och vridstark än någonsin tidigare. Den nya generationen är enligt KTM ett finjusterat paket som levererar ännu mer muskelkraft och aggressivitet än sina föregångare.

Med den senaste1350cm3 LC8 V-twin motorn från 2024 års KTM 1390 SUPER DUKE R EVO optimerar uppgraderingarna prestandan ytterligare, som ska föra den nya modellen till nya höjder. Ett centralt placerat ram-luftintag, omdesignad luftburk och en större kylare är några av de förbättringar som sägs höja både kyleffektiviteten och motoreffekten.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT 2

Den reviderade växellådan ska bland annat resultera i att motorcykeln nu utnyttjar hela varvtalsområdet bättre, vilket sägs göra att femte respektive sjätte växeln inte längre upplevs som överväxlar vid måttliga hastigheter. Målet för KTM var tydligt: att skapa en exceptionellt snabb landsvägsmotorcykel som även levererar på topp under bankörningsdagar och leverera topprestanda i alla situationer.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT 3

Kiska-designteamet har arbetat med varje detalj, som sägs ha resulterat i en mer kompakt och ergonomisk körställning som gör det möjligt för föraren att tillbringa långa timmar i sadeln, samtidigt som prestandan är optimerad. En helt ny LED-strålkastare och en minimalistisk bakljusdesign med integrerade blinkers sitter på plats.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT 5


När det gäller hantering får 2025 års KTM 1390 SUPER DUKE GT den senaste generationens chassi från 2024 års KTM 1390 SUPER DUKE R EVO. Detta chassi uppges ge ökad vridstyvhet och ett lägre tyngdpunkt, vilket ska ge bättre feedback från framdäcket och förbättrad kontroll. Stabilitet kombinerat med agil och sportig hantering sägs ha förfinats ytterligare med hjälp av den senaste generationens WP APEX Semi Active Technology (SAT) fjädringskomponenter både fram och bak.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT 7

Den omarbetade Comfort Mode-funktionen ska göra de längre dagarna i sadeln ännu mer bekväma, vilket var en stor fokus under utvecklingen.Med den förbättrade prestandan behövs också ett starkt bromssystem. Det uppnås genom beprövade Brembo-system. Fram sitter fyrkolvs Stylema monoblock-bromsok med 320 mm flytande skivor, och bak finns ett Brembo tvåkolvs flytande ok och en 240 mm skiva för exakt och kontrollerad bromsning. Ett nytt MCS (multi-click-system) frambromshandtag möjliggör ökad justerbarhet, medan Cornering ABS, Supermoto ABS samt de nya Supermoto+ och Sport ABS-lägena ger föraren flera alternativ för att kontrollera denna sportiga långdistansmaskin.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT

Dessutom har ett nytt Tire Pressure Monitor System (TPMS), med förbättrad funktionalitet lagts till, vilket gör att föraren kan ställa in ett anpassat däcktryck vid exempelvis bankörning.Ett avancerad elektronikpaket har utvecklats och integrerats, och erbjuder klassledande körarstöd samt ett nytt Ride Mode-koncept.

2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT 6

Den 8,8-tums TFT (H88) pekskärmen drar nytta vad som sägs vara en förenklad menysstruktur. CCU3.0 ser till att din smartphone alltid kopplas upp vid varje tändning. Här erbjuder även offline navigering, och olika säkerhetsfunktioner och där allt kan styras via de helt nya reglageenheterna på styret. Tekniken sträcker sig till de nya Ride Modes - körlägen, som nu består av Rain, Street, Sport och det helt nya Custom-läget som standard, samt tillvalet med två Custom-konfigurationer och en Track Mode för ytterligare personliga inställningar. Dessutom har en framåtriktad radar lagts till som ger en rad funktioner som Adaptive Cruise Control, Brake Assist, Distance Assist och Group Riding. Demo Mode finns också tillgängligt under de första 1500 km, så att föraren kan prova alla tekniska funktioner och göra ett val av vilket teknikpaket som bäst passar dennes behov.