BMW Motorrad har presenterat uppdaterade versionerna av superbikemodellerna M 1000 RR och S 1000 RR samt roadstermodellerna M 1000 R och S 1000 R, som sägs erbjuda förbättrad prestanda, uppdaterad teknik och design.
Enligt BMW innebär förändringarna också Euro 5+-certifiering av motorerna och införandet av ett M Quick Action-gasreglage, ett kortslagigt reglage med minskad rotationsvinkel.
BMW M 1000 RR
BMW uppger att nya M 1000 RR har en ökad effekt till 160 kW (218 hk) tack vare ett omfattande uppdateringspaket. Modellen har fått en ny frontkåpa och M Winglets 3.0 för optimerad aerodynamik, vilket ska resultera i en imponerande ökning av downforce med hela 33 % för snabbare varvtider på banan. BMW uppger också att Flex Frame-ramen har vidareutvecklats med ett nytt motorfäste, och Dynamic Traction Control (DTC) har uppdaterats med Slide Control-funktion tack vare en styrvinkelsensor.
Enligt BMW bidrar även nya Brake Slide Assist i BMW Race ABS Pro och M Quick Action-gasreglaget till ökad kontroll och prestanda. M 1000 RR erbjuds i färgerna Lightwhite uni och Blackstorm metallic med M-färger.
BMW M 1000 R
Inför den kommande säsongen har BMW M 1000 R fått en mer dynamisk design med nya LED-strålkastare från RR-modellerna samt M-logotyp hos luftintaget mellan strålkastarna. BMW meddelar att nya M 1000 R finns tillgänglig i tre olika färgscheman: basutförandet i Lightwhite uni/M Motorsport samt White Aluminium metallic matt. M Competition-varianten finns i White Aluminium metallic matt och Blackstorm metallic/M Motorsport. Bakramen och svingarmen är i Platinum Grey metallic, medan winglets och kåpor för koppling och generator är i svart strukturfärg i alla färgalternativ.
BMW menar att den uppdaterade traction control DTC, med teknik och parametrar från RR-modellerna, ger märkbara förbättringar, särskilt i Race-läge för bankörning. Ett utökat utbud av Original BMW Motorrad-tillbehör och specialutrustning anges komplettera uppdateringarna.
BMW S 1000 RR
BMW anger att S 1000 RR nu är ännu mer bananpassad med M Quick Action-gasreglage, nya winglets för ökad downforce och förbättrad bromskylning. Enligt BMW har standardfunktionerna avsevärt förbättrats med Pro-körlägen, "Race Pro"-lägen och Dynamic Brake Control (DBC). Nya S 1000 RR finns i Blackstorm metallic, Bluestone metallic och Lightwhite uni/M Motorsport.
BMW S 1000 R
BMW uppger att den dynamiska roadstern S 1000 R nu har en kraftfullare radfyrmotor med 125 kW (170 hk) som bäst. En lägre utväxling sägs förbättra accelerationsprestandan, medan Shift Assistant Pro anges ge smidigare växlingar. Tillsammans med det nya M Quick Action-gasreglaget uppger BMW att detta ger en betydligt mer dynamisk känsla och bättre acceleration i alla situationer.
Traction control DTC hos S 1000 R har uppgraderats med förbättringar från M 1000 R, vilket ska höja prestandan ytterligare. Modellen kommer nu med nya delade LED-strålkastare från RR-modellerna, för ett mer iögonfallande utseende.
De utökade standardfunktionerna för S 1000 R uppges omfatta Dynamic Engine Brake Control, en kort registreringsskyltshållare, ett USB-C-laddningsuttag under sadeln samt E-Call för nödsamtal. Nya S 1000 R finns i tre färgalternativ: basutförandet i Blackstorm metallic, Sport-modellen i Bluefire/Mugiallo Yellow och med M-paketet i Lightwhite uni/M Motorsport.
Enligt BMW planeras alla uppdaterade modeller att lanseras i början av 2025.
Svenska rekommenderade priser:
- BMW M 1000 RR – 411 700 kr
- BMW M 1000 R – 240 800 kr
- BMW S 1000 RR – 259 900 kr
- BMW S 1000 R – 177 600 kr