Can-Am har presenterat sina nya elmotorcyklar, landsvägsstylade Pulse och äventyrsmodellen Origin.

Origin och Pulse delar samma grundläggande komponenter. Can-Am, med hjälp och tillsyn från BRP, har skapat två helt nya motorcyklar där en hel del teknik och mycket av tekniken och designen hos motorcyklarna sägs ha dragit nytta av BRP:s långa erfarenhet av att utveckla Ski-Doo snöskotrar, inklusive flera års erfarenhet av att tillverka eldrivna snöskotermodeller.

456092324 481180981370963 7363308973647211491 n

Liksom de eldrivna snöskotrarna kommer drivkraften för Can-Am-motorerna från en Rotax-byggd vätskekyld elmotor som uppges leverera 47 hästkrafter och 72Nm vridmoment (0-4600 rpm).

Elkraften kommer från ett 6,6 kWh batteripaket som utgör ryggraden hos motorcyklarna. Can-Am har förpackat den moderna tekniken som behövs hos batterihöljet, inklusive DC till AC-spänningsomvandlaren, effektregulator och 6,6 kW laddningsmodul. Tillsammans bildar de vad Can-Am kallar PowerUnit Core.

Den elektriska motorn i sig är placerad vid svingarmens svinginfästning och sitter delvis i svingarmen och är kopplad till en reduktionsväxel. Detta hjälper till att hålla motorn liten och effektiv. Reduktionsväxeln ansluts till bakhjulet med en kedja. Det finns ingen koppling eller olika växlar. Det är helt enkelt bara vrida på gasen och njuta av åkturen som gäller, och kanske bromsa någon gång emellanåt. Can-Am säger att äventyrsmodellen Origin kan nå 0-100 km/h på 4,3 sekunder, medan Pulse sägs accelerera lite kvickare på 3,8 sekunder på grund av olika hjulstorlekar, däcktyper, kortare fjädring och något mindre vikt.

456179910 481145514707843 7752559390711306831 n

Can-Am-motorcyklarna kommer med regenerativ bromsning, vilket enkelt beskrivet skfitar motorns användningsområde till att ladda batteriet. Can-Am har finjusterat den här funktionen för att inkludera flera inställningar för olika nivåer av motorbromsning, samtidigt som de har också tagit gasreglaget till hjälp, genom att öka regenerativa effekten när gasreglaget rullas framåt under fartminskning/inbromsning. Detta kan i sin tur underlätta för motorcyklarnas bromsar, som i det här fallet kommer med J. Juan-skivbromsar med ABS, där förare kan använda den variabla regenerativa funktionen som broms. När du saktar ner till stopp eller kör i en nedförsbacke kan motorcykelns hastighet kontrolleras exakt utan att använda bromsarna medan batteriet laddas.

456333062 481181084704286 5925934332405972402 n

Can-Am har inneslutit motorn, reduktionsväxeln, kedjan och bakdrevet i ett enda hölje som också bildar en enkelsidig svingarm för bakhjulet. Kedjan sägs hållas lagom spänd med ett mellanhjul inuti svingarmen, och ett oljebad ger konstant smörjning. Batteripaketet kyls internt med hjälp av två små radiatorer placerade högt upp nära styrhuvudet.

onrd tnt my25 origin 73 e power sterlingsilver 000j8sa00 studio 34fr na

Äventyrsmodellen Origin kommer med 21/18-tums trådekerhjul som använder slanglösa däck, med en upp-och-nedvänd framgaffel från KYB och en justerbar bakre stötdämpare, även den från KYB, både med 255mm fjädringsväg. Sadelhöjden uppges vara 865 mm och vikten till 187 kg. ABS och antispinn är standard, och där antispinn kan stängas av medan endast bakhjulets ABS-funktion kan stängas av. ABS för framhjulet kan minimeras men inte stängas av helt. Samtliga lampor på motorcykeln är av LED-modell.

onrd tnt my25 pulse 73 e power sterlingsilver 000j9sa00 studio 34fr na

Landsvägsstukade Pulse kommer med 140mm fjädringsväg, 784mm sadelhöjd och 17-tumshjul. Vikten uppges landa på 177 kilogram. 

Med fulladdat batteri uppger Can-AM att räckvidden är 16 mil vid stadskörning och cirka 12 mil vid mer blandad körning. Batteriet uppges kunna laddas från 20-80 procents kapacitet inom 50 minuter. 

Båda modellerna kommer med en 10,25-tums instrumentering av pekskärmsmodell med flera visningslägen, inklusive Apple CarPlay. Ansluten till en iPhone kan skärmen visa de vanliga CarPlay-visningslägena, inklusive GPS-navigering tillsammans med hastigheten och andra viktiga uppgifter. Liksom många pekskärmar för motorcyklar är det mesta av "touch"-funktionaliteten avstängd medan motorcykeln är i rörelse, så förare håller ögonen på vägen framför sig istället för att peta på saker på skärmen under körning. För detta ändamål finns istället knappar på vänster styrhalva med vilka föraren kan reglera skärmen utan att ta händerna från styret.