Triumph har presenterat en helt ny trippeldriven sportmotorcykel för 2024. Daytona 660 uppges erbjuda spännande sportprestanda, en dynamisk körning och högsta kvalitet, kapacitet och specifikationer i sin klass.
Daytona 660 kommer med Triumphs 660cm3 trippelmotor, som i det här fallet uppges erbjuda 95 hk toppeffekt och 69Nm vridmoment som bäst, med den perfekta kombinationen av gott om vridmoment på låga varvtal, och rejält med effekt på mellanregister och topp. Förutom att leverera 17 % mer effekt och 9 % mer vridmoment än Trident, har Daytona 660 också ett helt nytt avgassystem, vilket sägs skapa ett omisskännligt läte.
Daytona 660:s perfekt balanserade chassi och intuitiva, smidiga hantering kombineras med god körkomfort, tack vare påkostade komponenter, inklusive upp-och-ner-vänd 41 mm framgaffel och förspänningsjusterbar stötdämpare, båda från Showa. Radiellt monterade fyrkolvs-bromsok med dubbla 310 mm skivor sitter på plats, liksom Michelins nya Power 6-däck.
Kombinerat med en sitthöjd på 810 mm, smal midja och optimerad körställning, levererar Daytona 660 en spännande och förtroendeingivande körning.
Daytona 660 kommer vidare med förarassisterande teknik, inklusive tre körlägen (Sport, Road och Rain) som optimerar gasresponsen och inställningarna för traction control för olika körförhållanden, och det finns ett nytt nödbroms-varningssystem som ska säkerställa att föraren alltid känner sig i full kontroll, och som vid kraftig inbromsning aktiverar varningsblinkersen för att varna andra trafikanter.
Daytonas omisskännliga design-DNA har omarbetats, där dubbla LED-strålkastare kombineras med ett centralt placerat luftintag och där den slimmade kåpan framhäver den atletiska profilen och avslutas längst bak med LED-baklyktan. Det finns tre färgalternativ att välja mellan (Carnival red, Satin Granite, Snowdonia White), samtliga med "660" race-inspirerad grafik.
Daytona kommer med mer än 30 genuina Triumph-tillbehör för att personlig anpassning av prestanda, komfort, stil och funktionalitet, inklusive ett A2-paket, med ett dedikerat gashandtag och en motorjustering som begränsar effekten till 35 kW.
Serviceintervallen ligger på 10 000 mil och två års garanti erbjuds för obegränsad körsträcka.
Steve Sargent, Triumphs Chief Product Officer kommenterar: "660 har all den attityd och smidighet du kan förvänta dig av Daytona-namnet och för med sig spännande, användbar, verklig prestanda och hela-dagen-komfort som förare av idag vill ha."
Den perfekta kombinationen av gott om bottenvrid, spännande prestanda och oöverträffad karaktär, där Daytonas trippel levererar 95 hk vid 11 250 rpm med rödstrecket först vid 12 650 rpm. Mer än 80 procent av dess maximala vridmoment på 69 Nm är tillgängligt redan från 3 125 rpm, vilket ger sportig och fullt användbar prestanda. Genom att blanda bottenvrid och smidigheten hos en twin med fritt varvande prestanda hos en radfyra, har motorn ett unikt trippel-avgasläte, ytterligare förstärkt av det nya 3-1-avgassytemet med en kompakt lågt placerad ljuddämpare av rostfritt stål.
Kraften levereras utan ansträngning genom en sexstegad växellåda och där Triumphs Torque Assist-koppling ska säkerställa en progressiv, smidig växling. Kopplingsdesignen uppges även förbättra bakhjulskontrollen under hård inbromsning för smidiga, säkra kurvtagningar. Triumphs Shift Assist är tillgänglig som ett tillbehör för snabba och lättjobbade kopplingsfria upp- och nedväxlingar och ännu smidigare körning i tät stadstrafik.
För förare som börjar sin Daytona-tur med A2-behörighet, finns en ombyggnadssats med ett ersättnings-gashandtag och unik motoravstämning, som enkelt kan monteras, eller återställas till standard, av en auktoriserad Triumph-återförsäljare.
Ride-by-wire-gasreglaget sägs bidra till en skarp och exakt gasrespons och tillåter även tre körlägen; Sport, väg och regn. Varje läge erbjuder olika gasrespons och nivå av traction control-inverkan, där Sport-läget ger den mest reaktiva gasresponsen. Traction control-systemet kan också stängas av med hjälp av instrumentmenyn för förare som föredrar fullständig frihet från elektroniska ingrepp.
Den multifunktionella instrumenteringen har en TFT-färgskärm integrerad i en vit-på-svart LCD-skärm. Kompakt och med en stilren design, visas all information för föraren tydligt och ska vara lätt att avläsa i olika ljusförhållanden. Enheten är kompatibel med tillbehörspassningen My Triumph Connectivity System som möjliggör sväng-för-sväng-navigering plus telefon- och musikinteraktion. Alla funktioner visas tydligt på TFT-skärmen och styrs via styrreglage för enkel användning under körning.
Daytona kommer med clip-on-styre och fotpinnar placerade för optimal balans mellan komfort och hög markfrigång vid nedlägg i kurvor, där Daytona 660:s naturliga körställning sägs vara anpassad för att ge den feedback och komfort som krävs för långa dagar i sadeln.
Separata förar- och passagerarsadlar, med en förarsadelhöjd på 810 mm och en smal midja underlätta att göra Daytona 660 hanterbar för förare av alla storlekar. Vidare erbjuds en extra låg sadel som tillbehör, vilken sänker sitthöjden med 25 mm till 785 mm.
SPECIFICATIONS TRIUMPH DAYTONA 660 - 2024
ENGINE AND TRANSMISSION
Type |
Liquid cooled, inline 3-cylinder,12 valve, DOHC, 240° Firing order |
Capacity |
660cc |
Bore |
74.04mm |
Stroke |
51.1mm |
Compression |
12.05:1 |
Maximum Power |
70 kW (95PS) at 11,250 rpm |
Maximum Torque |
69 Nm @ 8,250 rpm |
Fuel System |
Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust |
Stainless steel 3 into 1 header system with low single sided stainless steel silencer |
Final Drive |
X-ring chain |
Clutch |
Wet, multi-plate, slip & assist |
Gearbox |
6 speed |
CHASSIS
Frame |
Tubular steel perimeter frame |
Swingarm |
Twin-sided, fabricated steel |
Front Wheel |
Cast aluminium alloy 5 spoke, 17 x 3.5 in |
Rear Wheel |
Cast aluminium alloy 5 spoke, 17 x 5.5 in |
Front Tyre |
120/70 ZR 17 |
Rear Tyre |
180/55 ZR 17 |
Front Suspension |
Showa 41mm upside down separate function big piston (SFF-BP) forks, 110mm Wheel travel |
Rear Suspension |
Showa monoshock RSU, with preload adjustment, 130mm Wheel travel |
Front Brakes |
Twin 310mm floating discs, 4 piston radial callipers, ABS |
Rear Brakes |
Single 220mm fixed disc, single piston sliding calliper, ABS |
DIMENSIONS & WEIGHTS
Instruments |
Multi-function instruments with colour TFT screen |
Length |
2083.8mm |
Width (Handlebars) |
736mm |
Height Without Mirrors |
1145.2mm |
Seat Height |
810mm |
Wheelbase |
1425.6mm |
Rake |
23.8° |
Trail |
82.3mm |
Wet weight |
201kg (@90% fuel volume) |
Fuel Tank Capacity |
14 litres |
FUEL CONSUMPTION
Fuel Consumption |
57.6 mpg (4.9litres / 100 km) |
CO2 Figures |
113 g/km |
Emissions Standard |
EURO 5+ |
SERVICE
Service interval |
10,000 miles (16,000 km) /12 months service interval, whichever comes first |