KTM har lanserat 1390 SUPER DUKE R och KTM 1390 SUPER DUKE R EVO.

2024 markerar 30 år med DUKE, och helt nya KTM 1390 SUPER DUKE R och dess högteknologiska stallkamrat, KTM 1390 SUPER DUKE R EVO, är här för att erbjuda DUKE-fans mer BEAST-prestanda än någonsin tidigare. 

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R

V-twinnen på 1 350cm3 uppges erbjuda 190 hk som bäst vid 10 000 varv/minut och 145 Nm vridmoment som bäst vid 8 000 varv/minut.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 2

För 2024 har THE BEAST även fått en ny design. En helt ny LED-strålkastarenhet dominerar, med nya tankspoilers och downforce-vingar som ska öka marktrycket.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 3

På plats sitter en nydesignad luftburk och en ny bränsletank med en total tankkapacitet på 17,5 liter, vilket är en ökning med 1,5 liter jämfört med föregångaren. Detta ska inte bara öka räckvidden, upp till cirka 300 km, utan uppges även ha en viktig ergonomisk funktion. 

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 4

Det är dock den lätta och "smarta" strålkastardesignen som gör den största visuella effekten. Med en nedbantad vikt på nästan 700 g mindre än den tidigare enheten, och dess utomjordiska design bidrar den till att ge KTM 1390 SUPER DUKE R en ny look. Positions- och varselljus justeras automatiskt i intensitet efter omgivande ljusförhållanden tack vare en ljussensor integrerad hos instrumenteringen.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 5

Dessutom kommer KTM 1390 SUPER DUKE R och KTM 1390 SUPER DUKE R EVO med Coming Home-ljusfunktion som standard. Här förblir strålkastaren tänd efter att tändningen har stängts av. Detta lyser inte bara upp omgivningen utan ger en säkerhetsnivå vid parkering i mörka områden.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 6

KTM:s nya best kommer med MICHELIN Power GP-däck med dual-compound-teknologi, samt en ny WP APEX-stötdämpare som är fullt justerbar, med separat justering av hög- och låghastighets kompressionsdämpning, och verktygslös justering av fjäderförspänningen. Förbättrade DCC-inställningar ska ge bättre tryckbalans vilket resulterar i mindre kompromiss mellan fjädringskomfort och prestanda, medan nya 48 mm WP APEX Open Cartridge-framgaffeln kommer med uppdelad funktion (returdämpning hos ena gaffelbenet och kompressionsdämpning hos det andra) för optimerade inställningsmöjligheter.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 7

Hos KTM 1390 SUPER DUKE R EVO erbjuds fjädring på en helt ny nivå med den senaste generationens WP Semi-Active Technology (SAT). Det avancerade fjädringssystemet har elektroniskt styrda magnetventiler för variabel dämpning, vilket ger ett brett utbud av justerbarhet – från maximal komfort till optimal styvhet för bankörning.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 8

Här anpassar SCU (Suspension Control Unit) dämpningshastigheterna via magnetventilerna i realtid, läser av vägbanan och körstil för att automatiskt justera fjädringen i farten.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 9

Teknikfesten slutar inte där, då både KTM 1390 SUPER DUKE R och KTM 1390 SUPER DUKE R EVO debuterar med uppdaterade PRESTANDA- och BAN-KÖRLÄGEN, komplett med varvtids-timer och telemetri-statistik, såväl som valfri MOTORBROMSKONTROLL och en uppdaterad PRO-fjädringsmodul för KTM 1390 SUPER DUKE R EVO.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 10

KTM 1390 SUPER DUKE R och KTM 1390 SUPER DUKE R EVO kommer också att erbjudas i utvalda 30 ÅRS DUKE-färger, som påminner om det orangea färgschemat hos 2005 års KTM 990 SUPER DUKE.

MY24 KTM 1390 SUPER DUKE R EVO 12