Kawasaki har presenterat en uppdaterad Ninja ZX-10R och en radikal teknisk förändring av Ninja ZX-10RR.

Ninja ZX-10R-modellen imponerar med en toppeffekt på 203 hästkrafter, som enligt Kawasaki ökas till 213 hästkrafter uppe i fart med hjälp av Kawasaki Ram Air.

När det gäller aerodynamik och WorldSBK-teknologi behåller ZX-10R sina integrerade winglets för ökad ”downforce” och kurvprecision medan den luftkylda oljekylare som Kawasaki Racing Team utvecklat också finns kvar.

En rad elektroniska förarhjälpmedel - tack vare integreringen av en IMU från Bosch – ska ge föraren full kontroll, inklusive kurvtagning, S-KTRC (sport traction control), startkontroll, integrerad bromsning plus motorbromskontroll och valbara effektlägen samt en quickshifter upp/ner och en elektronisk farthållare. Föraren kan också sammankoppla sin smartphone till TFT-displayen med hjälp av Kawasakis egen Rideology-app.

Ninja ZX-10RR har varit i fokus för tävlingsförare och tävlingsteam sedan den introducerades och den stora nyheten för 2023 är VAI-systemet (Variable Air Intake). När VAI-trattarna är upphöjda passerar inloppsluften förbi systemet för optimal prestanda vid höga varvtal; när de är sänkta passerar inloppsluften genom de högre inloppstrattarna för ökad prestanda vid låga och mellersta varvtalen.

Som standard har den nya ZX-10RR trattarna inställda i ett statiskt övre läge och för många förare kommer detta att vara allt de behöver. För tävlande i nationella och internationella mästerskap kommer VAI-systemet dock att vara ytterligare ett välkommet tillägg till Ninja ZX-10RR-specifikationen som också omfattar Pankl-precisionsmotordelar, en högre varvtalsgräns än standard-Ninja ZX-10R och unika Marchesini-fälgar.

För att aktivera VAI-funktionen behövs ett särskilt tävlingskit, inklusive en race-kit ECU, kablage och subkontroller. VAI aktiveras inte som standard och är inte tillgänglig för dem som vill äga och använda en Ninja ZX-10RR på allmänna vägar.

Ninja ZX-10R avser 2023 års modell och Ninja ZX-10RR avser 2024 års modell som kommer senare i vår.