Yamaha har presenterat 2022 års MT-10 SP, som är utformad för förare som vill ha en MT-10 med extra allt. Modellen kommer i standardutförande med Öhlins allra senaste elektroniskt styrda fjädringssystem fram och bak.

Yamaha R1M har ett liknande system, men MT-10 SP har utrustats med nästa generation av Öhlins elektroniskt styrda fjädringssystem, med det nya "Spool valve damping technology"-systemet. Denna teknik ger fler dämpningsjusteringar och en högre responsgrad. Föraren kan göra fjädringsändringar via ERS-menyn. ERS-menyerna erbjuder tre halvaktiva dämpningslägen (A-1, A-2 och A-3) samt tre manuella inställningar (M-1, M-2 och M-3). När du väljer något av de automatiska lägena justerar systemet retur- och kompressionsdämpningen för att passa de aktuella körförhållandena, och ändringar görs kontinuerligt för att säkerställa att det alltid är de lämpligaste inställningarna som används. 

Det manuella läget möjliggör exakt elektronisk justering av kompressions- och returdämpningen för både framgaffeln och stötdämparen bak. I YRC-menyn kan fjädringen anpassas så att den passar förarens körstil och den aktuella vägen och underlaget perfekt. 

Nya MT-10 SP kommer även med en tredelad underkåpa som ger SP-modellen ett mer aggressivt racingutseende samtidigt som den skyddar oljekylaren. Stålomspunna bromsslangar är standard.  

Yamaha MT-10 SP har en Icon Performance-finish som är inspirerad av den klassledande supersportmodellen R1M. 

 

Leveranser till europeiska Yamaha-återförsäljare kommer att påbörjas i mitten av 2022.