Triumph har precis presenterat nästa steg i utvecklingsarbetet av sin plattform för eldrivna motorcyklar, TE-1.

TIllsammans med Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd.’s E-Drive Division Warwick Manufacturing Group (WMG) och University of Warwick har Triumph skapat TE-1, som är en slags plattform för vad som sannolikt kommer att bli fler motorcykelmodeller längre fram. 

Triumph har nu avslöjat några viktiga detaljer för sitt TE-1-elmotorcykelprojekt. Bland annat uppges den Speed Triple-inspirerade nakna motorcykeln att väga runt 220 kg, där motorn, som endast lär väga 10 kg, uppges producera cirka 177 hk (130kW) på topp.

Batterikapaciteten är cirka 15 kWh men det är inte allt, eftersom Triumph även har lyckats optimera den för att ge en räckvidd på 20 mil och en laddningstid på under 20 minuter till 80% från noll. Batteriet ska även ge samma prestanda hela vägen 100-0% tack vare dess termiska hantering och ett sofistikerat styrsystem, som har utvecklats genom simuleringar.

Senare i höst är planen att Triumph ska visa upp den första körbara prototypen av TE-1.