För lite mer än vecka sedan publicerade vi den fösta provkörningen av nya KTM 1290 Super Adventure S. Nu har KTM presenterat nya 1290 Super Adventure R, för riktigt hårdkokta äventyrare.

LÄNK: PROVKÖRNINGEN AV KTM 1290 SUPER ADVENTURE S - 2021

Nya KTM 1290 SUPER ADVENTURE R, med fokus på ännu skarpare hantering, introducerar ett chassi som ytterligare ska förbättra viktfördelningen och körbarheten. Skarpare kurvtagning lär uppnås som ett resultat av att styrhuvudet flyttats 15 mm bakåt, samtidigt som motorn tiltats framåt med 2 grader. Dessutom ska den längre svingarmen bidra till en mer stabil känsla under acceleration. Bakramen har utformats för att ge lägre sitthöjd (som hos R-versionen är 880mm och 849mm hos S-versionen) utan att offra hållbarhet eller praktiska egenskaper. 

 

Fotpinnarna har två olika positioner, standard, och 10mm bakåt/uppåt (diagonalt). 

Det lägre, rally-inspirerade kåpglaset erbjuder 55mm höjdjustering. Fjädringen hos R-versionen är fullt justerbar, med 220mm fjädringsväg fram och bak (+20mm mot S-versionen).

Den maffiga Euro5-anpassade V-twinnen uppges erbjuda 160 hk och 138 Nm på topp, och kommer nu i lättare form (-1,6 kg) tack vare tunnare motorblock och en ny oljekrets. Motorn andas genom ett uppgraderat avgassystem och växlar med en reviderad PANKL-växelmekanism som uppges ge stora förbättringar (Quickshifter+ finns som tillval). 

Nya kolvar uppges ytterligare höja tillförlitligheten samtidigt som hela enheten lär ha fått bättre kylning tack vare ett nytt vatten-/oljesystem. De två nya kylarna arbetar tillsammans med de nydesignade kåporna för att kanalisera bort varm luft från förarens ben. KTM uppger 15 000 km serviceintervaller.

På plats sitter även helt nya 7 ”TFT-skärmen som är ansluten till en ny anslutningsenhet för sömlös ihopkoppling med smarta mobiltelefoner. Instrumenteringen sitter monterat ovanför en nydesignat lagringsutrymme med ett USB-laddningsuttag. För att kommunicera med den nya instrumenteringen kommer KTM 1290 SUPER ADVENTURE S med helt nya omkopplare på båda sidor av styret, som ska erbjuda en ny och mer sömlös användarupplevelse. En ny uppsättning snabbval och favoritknappar möjliggör inställningsändringar i farten och medan föraren håller fokus på vägen framöver.

KTM 1290 SUPER ADVENTURE R kommer även med nya, äventyrslämpade Bridgestone-däck på sina trådekrade ALPINA-hjul som kan köras slanglösa tack vare O-ringar hos varje enskild ekernippel. 

Nyckellös tändning är standard liksom separata däcktrycksövervakningssystemsensorer ger mer detaljerad anpassning och radialmonterade fyrkolvs bromsok från Brembo ska ge hejda maskinen, ackompanjerat av ABS-systemet Bosch 10.3ME, med kombi-ABS (inkl. kurv-ABS och offroad-läge).

Precis som S-modellen, har nya KTM 1290 SUPER ADVENTURE R olika tillvalspaket. Medan Rally Pack erbjuder RALLY-körläge, anpassningsbar antispinn (MTC) och justerbar gasrespons, erbjuder Tech Pack Quickshifter +, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control, det adaptiva bromsljuset och alla funktioner hos Rally Pack.

Precis som S-modellen har 2021 års KTM 1290 SUPER ADVENTURE R två separata kylare istället för en enda som dess föregångare. Tack vare smart designade luftkanaler har mängden varmluft som strömmar mot förarens ben minskats avsevärt och där skillnaden framförallt blir märkbar i långsamma, snäva kurvor, och vid långsam stadskörning.

Tack vare en omarbetad luftbox underlättas arbetet med att komma åt luftfiltret genom att helt enkelt ta bort fyra skruvar. Filtret i sig har nu vertikala ribbor istället för horisontella, vilket ska hjälpa till så att damm eller sand hamnar på botten av luftboxen (istället för att sätta igen filtret).

LÄNK: PROVKÖRNINGEN AV KTM 1290 SUPER ADVENTURE S - 2021