Indian Motorcycle FTR 2021

FTR hamnar nu längst upp på listan över Indians motorcyklar när det kommer till prestanda på asfaltsvägar. Stor uppmärksamhet har lagts vid att trimma inte bara motorn, utan även fjädringskomponenterna genom en brantare gaffelvinkel, kortare försprång och nu med 17” fälgar och däck. 2022 års FTR ger ökad motoreffekt och prestanda samtidigt som motorcykeln ska kännas mer kompakt.

Alla FTR-modeller rullar nu på sportiga Metzeler Sportec-däck och har fullt justerbar fram- och bakfjädring för att öka körbarheten på asfalt. Flaggskeppet I modellserien, FTR R Carbon är försedd med Öhlins-stötdämpare och Öhlins-framgaffel. Den nya motorkalibreringen tar hjälp av omjusterade växellägen, vilket i sin tur sägs ge ett jämnare effektregister och en jämnare, mer förutsägbar gasrespons. Motorn har även fått cylinder-deaktivering på bakre cylindern för att hantera motorvärmen under tomgångskörning.

FTR kommer dessutom med en 4,3” digital pekskärm och en 1203cm3 vätskekyld V-twin-motor som uppges leverera 123 hk och 120 Nm i vridmoment på topp. FTR-sortimentet består av följande:

FTR, FTR S & FTR R Carbon 

Modellerna FTR, FTR S, och FTR R Carbon kommer med 17-tums gjutna aluminiumfälgar, klädda med Metzeler Sportec däck. Detta uppges ge en mer precis hanterbarhet som ytterligare förstärks med en brantare gaffelvinkel på 25 procent och ett kortare försprång på 99,9mm. De mindre hjulen, liksom hojens fram- och bakfjädring med 120mm fjädringsväg, bidrar till en 36 mm lägre sitthöjd – något som öppnar dörren för fler förare att slänga benet över FTR-sadeln och ge sig ut på vägarna. Dessutom justerades ProTaper-styret med 40 mm för att underlätta hanteringen och ge föraren bättre kontroll.

Det har gjorts ytterligare ändringar på nya FTR-modellerna som sägs ytterligare förbättra prestanda och förarkomfort. Följande tre modeller får fullt justerbar fram- och bakfjädring, en ny funktion som läggs till FTR-modellerna, samt bakre cylinder-deaktivering för att hantera motorvärmen när motorcykeln står på tomgång. Den nya motorkalibreringen ska även förenkla kallstarter.

Varje FTR-modell har en mängd standardfunktioner som överförs från tidigare FTR-generation. På plats sitter en inverterad framgaffel, avstämd för gatkörning, tillsammans med radialmonterade dubbla Brembo-ok fram. Farthållaren bidrar till en bekväm åktur. 

Viktiga punkter som skiljer de olika modellerna är följande:

FTR 

Basmodellen av FTR har en analog mätare och finns i Black Smoke med röda accenter, inklusive röda pinstripes på hjulen, rött Indian Motorcycle script-märke på tanken och en röd fjäder på bakfjädringen. Basmodellen kan också levereras med reducerad motoreffekt för den som har A2-körkort.

FTR S

Modellen kommer i två färgalternativ, Maroon Metallic och White Smoke. Premiummodellen har Indian Motorcykels pekskärm på 110 mm som standard. Skärmen är Bluetooth-kompatibel med din telefon, har USB-uttag och en mätarpanel som går att konfigurera efter personliga önskemål. FTR S levereras som standard med ett uppgraderat Akrapovič-avgassystem, tre elektroniska körlägen, wheelie control, stabilitetskontroll, traction control och kurv-ABS. Dessutom kan du snabbladda dina enheter bekvämt via USB-porten.

FTR R Carbon

FTR R Carbon är toppmodellen i FTR-sortimentet. Förutom de ovan nämnda funktionerna som listas med FTR S, skiljer sig FTR R Carbon genom att den har tankskydd, framskärm och strålkastarkåpa i kolfiber, helt justerbar Öhlins framgaffel och gyllene Öhlins piggyback-stötdämpare, ett svart Akrapovič-avgassystem, premium sadelöverdrag och en skylt som anger vilket nummer den har utav modellens numrerade utgåva. 

FTR Rally

FTR Rally upprätthåller sin scrambler-estetik och har Pirelli Scorpion Rally STR-däck på trådekrade 18-tums bakfälg och 19-tums framfälg. Liksom andra FTR-modeller har motorn fintrimmats på FTR Rally, vilket märks på gasresponsen, liksom att den har deaktivering av den bakcylindern vid tomgångskörning. FTR Rallys ProTaper-styre är 50 mm högre än andra FTR-modeller för bättre komfort och hanterbarhet under en mer avslappnad ergonomisk körställning. FTR Rally har en analog mätare och finns i Titanium Smoke. Liksom bas-FTR går det även att få FTR Rally med reducerad effekt för A2-körkort.