Nya Honda CRF300 Rally och CRF300L presenterade

Honda CRF300L och CRF300 RALLY  -  Hondas lätta, allsidiga offroad-motorcyklar får omfattande uppdateringar inför 2021.

CRF250L, som lanserades 2012, har gjort sig känd för dess allsidiga, lättkörda och smidiga egenskaper. 2017 fick modellen sällskap av CRF250 RALLY, med sitt Dakarrally-inspirerade stuk och fokus på lite längre dagsetapper och äventyr. För 2021 får båda modellerna omfattande uppgraderingar, bland annat med ny, större motor, nu monterad i ett lättare chassi, som tillsammans upges ge 13% förbättring av effekt-till-vikt-förhållandet.

Den EURO5-godkända, vätskekylda DOHC 4-ventils, encylindriga 286cm3-motorn uppges erbjuda en toppeffekt på 27hk vid 8,500 varv per minut,  och, tack vare längre slaglängd, 18% ökat vridmoment som nu lär vara max 26.6Nm vid 6,500 varv per minut (upp från 18.2kW vid 8.500varv/minut och 22.6Nm vid 6,750varv/minut). Motorns ”andning” har förbättrats tack vare ny tajming hos insugskammen, och reviderat luftintag och avgassystem. Lägre utväxling för de första fem växlarna ska förstärka fördelarna med det ökade vridmomentet och effekten, medan 6e växel är högre för mer avslappnad höghastighetskörning. En assist/slirkoppling sitter på plats och lär resultera i 20 % mindre belastning vid växelspaken.

En omdesignad semi-dubbel-vaggram av stål, aluminium svingarm och nedre gaffelkrona uppges bidra till den 4kg viktminskningen, med reviderad styvhetsbalans - med mer lateral flex -  för ökad feedback och körkänsla. Styrgeometrin har finjusterats, vid sidan av längre fjädringsväg (10mm fram/20mm bak för CRF300L och10mm fram för CRF300 RALLY) och ökad markfrigång.

CRF300L har en smalare 7,8L bensintank och sadel, och ny positiv LCD-instrumentdisplay. Även körpositionen har uppdaterats. Till förmån för lättare styrmanövrering – är styret mer bakåtvinklat, närmare föraren, fotpinnarna placerade lägre och lite längre bak. Sadelhöjden har ökat 5mm till 880mm.

Vid 885mm är den gummi-upphängda och bredare sadeln hos CRF300 RALLY nu 10mm lägre; samtidigt som bensintanken vuxit med 2,7L till 12,8L. Styret har interna vikter för att minimera vibrationer och fotpinnarna har toppats med gummiinlägg, medan LED-blinkerserna nu är flexibelt monterade.