Mer om BMW R18

Med nya R 18 tar BMW Motorrad klivet in i glidar-segmentet. Modellen lånar detaljer från kända modeller som BMW R 5, såväl tekniskt som designmässigt, och flyttar fokus tillbaka till den grundläggande motorcykel-egenskaper: enkel teknik utan krusiduller där boxermotorn är centrum för körglädje, kombinerat med "goda vibrationer".

Dessutom kombineras klassisk design hos R 18 med modern teknik för att skapa ett fascinerande övergripande koncept - som ska erbjuda en körupplevelse som är minst lika kultiverad som den är känslomässig.

Centralpunkten hos BMW R 18 är den nyutvecklade 2-cylindriga boxermotorn - ”Big Boxer”. Både dess utseende och teknik återspeglar en fortsättning på de traditionella luftkylda boxermotorerna som har erbjudit en speciell körupplevelse sedan BMW Motorrad började produktionen år 1923. Det här är en den kraftfullaste 2-cylindriga boxermotorn som någonsin serietillverkats i motorcykelsammanhang, och är på 1 802 cm3. Toppeffekten anges till 91 hk (67 kW) vid 4 750 rpm. Från 2 000 till 4 000 varv/minut lär över 150 Nm vridmoment finnas tillgängligt.

Nya R 18 har en rörram av stål, med dubbla ”loopar”. Dess design upprätthåller den långvariga BMW Motorrad-traditionen av denna ramtyp. Precis som hos legendariska BMW R 5 omger bakaxeln - med en jämförbar design - bakaxelns transmission i genuin stil med bultade anslutningar.

Fjädringskomponenterna hos nya BMW R 18 har medvetet inga elektroniska justeringsalternativ. Istället ska framgaffeln av teleskopmodell och en väl undangömd, direktmonterad central stötdämpare med progressiv dämpning och justerbar fjäderförspänning, säkerställa optimal markkontakt och fjädringskomfort. Liksom hos den legendariska BMW R 5 är rören hos teleskopgaffeln inneslutna i gaffelhylsor. Gaffelbenens diameter är 49 mm, medan fjädringsvägen är 120 mm fram och 90 mm bak. Nya BMW R 18-bromssystemet består av en dubbel skivbroms fram och en skivbroms bak i kombination med fyrkolvs ok och BMW Motorrad Integral ABS (part-integral), vilket betyder att även bakbromsen aktiveras då frambromsen används. Däremot aktiveras enbart bakbromsen då fotbromsen används.

Nya BMW R 18 har designats för en avslappnad positionering av fotpinnarna – som är ”mittmonterade” Denna klassiska fotpinns-position bakom cylindrarna är inte bara typiskt för BMW, utan ska även möjliggöra en avslappnad men samtidigt aktiv körposition för optimal fordonskontroll.

Tre körlägen tillsammans med ASC och MSR ska ge en hög grad av körglädje och säkerhet som standard. R 18 erbjuder körlägena "Rain", "Roll" och "Rock" - för att kunna anpassa motorcykeln till individuella förarpreferenser. Standardutrustningen inkluderar också ASC (Automatic Stability Control, som går att stänga av), vilket ska ge hög körsäkerhet. Dessutom kommer R 18 som standard med LED-belysning (kurvljus som tillval), Keyless Ride och vridmomentsreglering (MSR). Bland tillvalen finner vi bland annat ”reverse assist” som ska underlätta att backa motorcykeln, medan Hill Start Control-funktionen underlättar start i uppförsbackar.

R 18 erbjuder en mycket konverteringsvänlig design. Som ett resultat är den utrustad med en lätt borttagbar bakram, och för dig som vill sätta din personliga prägel finns bland annat Roland Sands designkollektioner “Machined” och “2-Tone Black” att tillgå.

LÄNK: MER OM BMW R18