Honda har precis presenterat hela sin europeiska motorcykel-line-up 2020 i samband med EICMA i Milano. Först ut är nya CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP.

I 28 år har orden "Honda Fireblade" varit synonymt med perfekt hantering, balans och ren körglädje. Ja, så inleder Honda sitt pressmeddelande för 2020 års nya Fireblade, som uppges vara ”Born to Race”.

Kraftigt inspirerad av MotoGP-maskinen RC213V och dess gatlegala RC213V-S motsvarighet, drivs 2020 års CBR1000RR-R Fireblade av den starkaste fyrcylindriga radmotorn som Honda någonsin har tillverkat. Med samma borr och slag som RC213V-S, levererar 2020 CBR1000RR-R Fireblade maximal effekt på 218 hk/14500rpm och ett maximalt vridmoment på 113Nm vid 12500 rpm samtidigt som den uppges väga 201 kg.

CBR1000RR-R kommer också att finnas i en SP-variant. Komplett med andra generationens semiaktiva Öhlins elektroniska fjädring med 43 mm NPX-framgaffel och Öhlins TTX36 Smart-EC stötdämpare, nya Brembo Stylema fyrkolvs radiellt monterade främre bromsok och samma typ av Brembo bakre bromsok som används hos RC213V-S.

Båda varianterna har även fått ett modernt aerodynamiskt paket - också påverkat av HRC:s mästerskapsvinnande RC213V – liksom en ny Bosch sexaxlad IMU. Detta ersätter den femaxlade enheten hos den tidigare designen, vilket ska ge extremt exakta beräkningar i alla möjliga riktningar för att möjliggöra ännu finare kontroll av motorcykelns beteende till förmån för enastående hantering och prestanda.

Både CRB1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP kommer med ett Akrapovic avgassystem. Båda versionerna kommer dessutom i två färgscheman: en HRC-inspirerad Grand Prix Red och en Matt Pearl Black.