Mer om 2020 års nyheter från Ducati

Under onsdagen presenterade Ducati sina nya 2020-modeller Streetfighter V4 / S, Panigale V2 och Panigale V4 / S, tillsammans med nya versioner av Multistrada 1260 S Grand Tour, Diavel 1260 S “Ducati Red”, Diavel 1260 “Dark Stealth”, Scrambler Icon Dark och Monster 1200 "Black on Black".

Den första motorcykeln ut på scenen var nya Icon Dark, 800 cm3 “Land of Joy”-modellen från Ducati Scrambler-serien, tillsammans med två koncept-motorcykelskisser skapade av Centro Stile Ducati inför EICMA 2019 (som äger rumi Milano 7-10 november). Näst upp på scen var nya Multistrada 1260 S Grand Tour, en specialversion av 1260 S designad för dig som vill käka mil efter mil under sportiga förhållande utan att dra ner på komforten. Efter Multistrada följde två Diavel 1260-motorcyklar, med nya 2020-färgscheman, nämligen Dark Stealth (finns för standardversionen) och en helt ny Ducati Red med vita detaljer (för S-versionen), som båda förbättrar sportigheten och den power-cruiser anda hos denna unika motorcykel.

Den första av de helt nya Ducati-motorcyklarna för 2020 var Panigale V2. Den tvåcylindriga Panigale har ett helt nytt utseende, såväl som sofistikerad sex-axlad plattformsbaserad elektronik och som tack vare en bekväm sadel och dess fjädring lär erbjuda bättre prestanda och säkerhet samtidigt som det ska göra körningen roligare och användarvänligare än någonsin. Den drivs av en 995 cm³ Superquadro-motor med en maximal effekt på 155 hk vid 10 750 varv/ min och ett maximalt vridmoment på 104 Nm vid 9 000 varv/ min (Euro 5-anpassad).

Andra viktiga Panigale V2-funktioner inkluderar ensidig svingarm och ett avgassystem med extremt kompakt ljuddämpare som mynnar ut lågt ner bakom motorn. De rena linjerna som är typiska för Ducatis sporthojar förbättras av den traditionella Ducati Red-lackeringen och svarta hjul.

En annan viktig förhandsvisning inför EICMA 2019 tog formen av Panigale V4. En serie förfiningar för 2020 ska göra den mer användarvänlig, mindre krävande och samtidigt göra motorcykeln snabbare, inte bara under enskilda varv på banan utan även längre sessioner.

Ducati- och Ducati Corse-ingenjörerna har lyssnat till feedback och kontrollerat data från kunder över hela världen och Superbike World Championship-evenemang. Deras analys har lett till en serie förändringar, såväl aerodynamiska, chassi, elektroniska och Ride by Wire-systemet: utformade för att öka stabiliteten och kurvhastigheten.

Panigale V4 är kommer nu med innehåll hämtat från V4 R, bland annat aero-kittet, som ska ge bättre luftflöde, mindre förarturbulens och förbättrad total fordonsstabilitet. Huvudramen har också fått sin beskärda del av uppdateringen, med modifierad styvhet för att ge bättre känsla hos fronten under extrema nedläggningsvinklar. Tack vare en ny "förutsägbar" kontrollstrategi förbättrar Ducati Traction Control (DTC) EVO 2 avsevärt effektuttaget ut ur böjarna; Ducati Quick Shift upp / ner (DQS) EVO 2, förkortar istället växlingstiderna, vilket gör det möjligt att växla kvickare på högre varvtal (över 10 000 varv / min) och ökar växlingsstabiliteten under aggressiv acceleration och kurvtagning. Motorcykeln har också specialutvecklade Ride by Wire-systemmappar med flera olika kurvor för reglering av vridmomentet. Panigale V4 driv av 1,103 cm3 Desmosedici Stradale: en MotoGP-utvecklad 90° V4 med Desmodromisk ventilstyrning, en unik motor med en motroterande vevaxel och dubbla ”Twin Pulse” tändföljd. Motorn kan leverera 214 hk vid 13 000 varv / minut och ett vridmoment på 124 Nm vid 10 000 varv / minut.

En annan "stjärna" under Ducati World Première 2020 var nya Streetfighter V4. Grunden för Steetfighter V4 är en Panigale V4 som har strippats på sina kåpor och försetts med högt, brett styre. Den väger 178 kg, drivs av en 1103 cm3 Desmosedici Stradale-motor, dess 208 hk hålls under kontroll av dubbla ”down force”-vingar och senaste generationens elektronikpaket: en kombination av faktorer och modifieringar som Ducati kallar "Fight Formula". Resultatet sägs vara en naken Ducati utöver det vanliga, modern och teknisk, med en iögonfallande design.

Den minimalistiska LED-strålkastaren med sin V-formade DRL fångar andan hos Streetfighter V4 perfekt. Å ena sidan påminner den om framsidan av Panigale V4 och å andra sidan framkallar det galna flinet hos Joker (från vilken Ducati Style Center fann inspiration till denna nya Bologna-byggda nakenmodell).

Hos Streetfighter V4 hamnar ramen och Desmosedici Stradale-motorn i fokus. Endast delvis avskärmade av kåpor som har designats till ett minimum, vars skarpa linjer skapar en stilren helhet.

Motorn, Desmosedici Stradale, är på 1103 cm3 med en toppeffekt på 208 hk. Imponerande siffror för en nakenmodell - i kombination med en vikt på 178 kg (“S” -versionen) ökar effekt / viktförhållandet till en imponerande 1,17. Prestandan kan förbättras ytterligare genom att montera full-racing Ducati Performance-avgassystemet från Akrapovič, vilket höjer toppeffekten till 220 hk och minskar vikten med 6 kg.

Motorcykelns prestanda stabiliseras av sofistikerad elektronik, hämtad direkt från Panigale V4 och "biplane"-vingar som utvecklats av Ducati Corse. Vingarna har utvecklats för att maximera deras ”down force”-effekt, som enligt Ducati genererar 28 kg nedåtkraft vid 270 km/h. De ökar också stabiliteten under bromsning in i kurvor och genom böjar.

Det senaste elektronikpaketet på Streetfighter V4 är baserat på en 6-axlig gyroskopisk ”tröghetsmätplattform”. Elektroniken övervakar varje del av körningen: vissa kontroller hanterar start, acceleration och bromsning, andra hanterar dragkraft, medan vissa delar av systemet ger en hjälpande hand in, genom och ut ur kurvor.