EICMA: Hondas 2019-nyheter

Idag presenterade Honda sina europeiska motorcykelnyheter för 2019, på EICMA-mässan i Milano. Bland nyheterna finns två nya modellnamn och tre rejält uppdaterade modeller.

CB650R

Det unika designtemat Neo Sports Café från 2018 års nakna trio CB1000R, CB300R och CB125R sprider sig nu till mellanklassen. Den moderna och minimalistiska designen är en mix av caféracer och en superkompakt trapetsformad profil som sticker ut från mängden. Stilen med en avklädd motor i centrum, en klassiskt rund strålkastare och en bränsletank med mjuka linjer känns igen från syskonmodellerna i Neo Sports Café-familjen.

Den rena och snygga stilen kompletteras med kvalitetskomponenter: Showa 41 mm inverterad Separate Function-framgaffel, frambroms med radialmonterade fyrkolvsok, antispinn, assisterande slirkoppling och den senaste digitala instrumenteringen.

CBR650R

Den sportiga mellanklassaren CBR650R är ännu ett nytt namn i Hondas utbud.

Maskinen har ny design hämtad från CBR1000RR med skarpa, aggressiva linjer och större sidokåpor, extremt kort bakända och smala dubbla LED-strålkastare. CBR650R är 6 kg lättare än föregångaren CBR650F och har en sportigare körställning med styret framflyttat 30 mm och fotpinnarna längre bak och högre upp.

Radfyran varvar nu 1 000 varv/min högre och uppges ha 5 % mer toppeffekt (70 kW vid 12 000 varv/min). Med tanke på den vassare motorn, dess sportigare kåpor och uppdaterat chassi har det blivit dags att byta ut F:et i slutet av modellnamnet till ett R.

Både CB650R och CBR650R kan konverteras till 35 kW.


CB500F, CBR500R OCH CB500X

Över 75 000 motorcyklar med Hondas körglada parallelltwin på 500 kubik har sålts i Europa sedan den lanserades 2013.

 

Honda CBR500R - 2019

 

Motorn som introducerades i de A2-godkända modellerna CB500F, CBR500R och CB500X har till 2019 fått mer effekt och vrid mellan 3 000 och 7 000 varv/min. Den lätta mellanklasstrion är även uppdaterad chassimässigt och har tydligare fokus på respektive hojtyp – streetfighter, sport och äventyr.

Alla tre modellerna har ny bakfjädring, assisterande slirkoppling, LED-lampor runtom, modernare LCD-instrument med växelindikator och uppväxlingsindikator, plus en ny ljuddämpare med dubbla utblås för ett härligare motorljud.

Streetfightern CB500F har ny, skarpare design överlag, med en mer vinklad strålkastarkåpa och sidokåpor som hänger ihop snyggt med bränsletanken. CBR500R har också ny, Fireblade-inspirerad kåpdesign som är smalare och skarpare, samtidigt som körställningen är sportigare.

 

Honda CB500X

 

Den kompakta äventyrshojen CB500X har fått mer äventyrsfokus tack vare ett nytt 19-tumsframhjul, längre fjädringsväg fram och bak, smalare sadel, större styrutslag och robustare kåpor med bättre vindskydd.

Modellerna på 500 och 650 kubik står för 35 % av Hondas försäljning av stora motorcyklar i Europa. De fem nya 2019-modellerna har en fin balans av kul mellanklassprestanda för alla förarnivåer och funkar perfekt som språngbrädor till Hondas större streetfighter-, äventyrs- och sportmodeller.

CBR1000RR FIREBLADE OCH CBR1000RR FIREBLADE SP

Fireblade gjordes om helt till 2017 och inför 2019 har konceptet ”nästa nivå av total kontroll” förfinats ytterligare, med optimerad elektronik för bankörning. Antispinn och ABS är uppdaterade och den högsta effektnivån har fått mer kraft med hjälp av HRC:s erfarenheter från MotoGP. Wheelie Control är nu åtskild från antispinn och det finns en ny ”W”-indikator på instrumentpanelen.

Färgen ”Grand Prix Red” har en tjockare vit rand som förstärker den trefärgade effekten. Versionen ”Matt Ballistic Black Metallic” är nu helsvart förutom en röd CBR-logotyp.

X-ADV

X-ADV blev snabbt populär när den lanserades 2017 och till 2018 fick den ställbar antispinn och en G-knapp för mer offroadanpassad automatväxling med dubbelkopplingsväxellådan. Till 2019 finns Hondas ”mc-SUV” i nya färger, inklusive en version i kamouflagegrönt.

GL1800 GOLD WING

Gold Wing har varit en symbol för långfärdskomfort, lyx och kvalitet i över 40 år. Till 2018 moderniserades modellen från grunden och blev smidigare, lättare och kompaktare. Samtidigt var den fortfarande en exklusiv modell teknikmässigt, med många nya funktioner, som Apple CarPlay för första gången på en motorcykel.

Till 2019 finns både grundversionen GL1800 Gold Wing och den manuellt växlade Gold Wing Tour i den nya färgen ”Darkness Black Metallic”. Toppversionen Gold Wing Tour med dubbelkopplingsväxellåda finns i en ny kulör som heter ”Pearl Hawkseye Blue”.

SH300I

Till 2019 har mellanklasskotern SH300i uppdaterats med antispinn och en ”smart” toppbox som är ansluten till maskinens fjärrnyckelsystem.

FLER NYA FÄRGER

CB1000R, Hondas toppmodell i den nakna Neo Sports Café-familjen, finns i den nya färgen ”Sword Silver Metallic”. Det gäller både grundversionen och CB1000R+, som är fabriksutrustad med tillbehör som värmehandtag, framskärms- och huggerpanel av aluminium, mätarkåpa, enkelsadelkåpa, kylargaller med CB1000R-logotyp och quickshifter.

Rebel, som är Hondas customhoj på 500 kubik, kommer finnas i de nya kulörerna ”Pearl Cadet Grey” och ”Matt Axis Grey Metallic”.

”Pearl Glare White” är ett nytt färgalternativ för Integra, som är en kombination av skoterns praktiska egenskaper och mc-prestanda.

Den mångsidiga allroundhojen NC750X har fått sidokåpor i mörkare silverfärg.

Premiumskotrarna SH125 och SH150 har nu svarta (silver på vit version) frontpaneler och golvsidopaneler.