Under årens lopp har jag träffat och kört tillsammans med en av världens mest meriterade tävlingsförare inom enduro, italienaren Giovanni Sala, vid flertalet gånger. Under sin tävlingskarriär har han även hunnit med att köra flertalet Dakar-rallyn. 2006 körde han i mål på tredje plats totalt. Då jag senast träffade "Gio" kom han med några grundläggande tips som kan vara bra att känna till vid körning på löst underlag.

fb_9471_giovanni_sala__6VEM ÄR GIOVANNI SALA?
Giovanni Sala (född 23 november 1963) är en italiensk motorcyklist och sexfaldig världsmästare i Enduro (inklusive totalvinsten i Enduro VM år 1998). Han är också fyrfaldig segrare av Six Days Enduro (ISDE) World Trophy med Team Italien (1992, 1994, 1997 och 2000) och var snabbast totalt i tävlingen 1992, 1996 och 1997.

Giovanni "Gio" Sala vann sin första titel i 500-klassen 1993 och fortsatte med att köra hem titlar i tvåtakts 250-klassen 1994, 1995 och 1998. Under 1999 vann han sin sista WEC-titel i 400-kubiksklassen. Sala pensionerade sig från tävlandet i enduro-VM efter 2004 års säsong, men har fortsatt att konkurrera i det italienska enduromästerskapet, där han har vunnit flera titlar. Dessutom har han deltagit i flera Dakar-rallyn. 2006 kom han totaltrea.

 

Här får vi svar på några frågor som kan uppstå vid grusvägskörning:

När är det bäst att stå upp alternativt sitta ner och köra vid grusvägskörning?
Du ska stå upp så mycket som möjligt och köra eftersom kroppen då kan röra sig fritt, och du har således lättare att kontrollera motorcykeln. Sitt endast ner då det är nödvändigt för att exempelvis få bättre grepp hos bakdäcket eller för att vila.

fb_16309_todays_highest_jump_comes_from_giovanni_sala

Vad är viktigast att tänka på vid grusvägsåka oavsett hastighet eller körställning?
Det är alltid viktigast att hålla blicken långt bort för att få bättre flyt i körningen och se eventuella faror i ett tidigt skede.

fb_9696_gio_sala_6

Vad ska man tänka på om man sitter ner och kör?
Att sitta ner betyder viloposition och du bör därför hålla nere tempot.

fb_9430_giovanni_sala__6

Hur ska man ta en kurva?
En kurvtagning har tre faser. Den första fasen är ingången, vilket du gör stående upp med vikten fördelad bakåt för att på så vis ge bästa grepp åt bakdäcket (använd alltid både fram och bakbroms). Väl inne i kurvan ska du sitta ner centrerad i sadeln och vrid på gasen för att påbörja accelerationen vilket leder till både ökad hastighet och samtidigt även bättre grepp. Vid utgången av kurvan, flytta fram kroppen, fortfarande sittandes ned.

fb_12254_950_super_enduro_r

Hur kör man på sladd genom en kurva?
Det är väldigt viktigt att man ser till att vikten är fördelad på framhjulet, för att minska vikten på bakhjulet och på så vis hålla koll på sladdens riktning med hjälp av framhjulet (och med hjälp av gasreglaget). Fortsätt accelerera för att bibehålla sladden.

fb_9411_giovanni_sala__6

Körställning vid körning i mjuk sand?
Stå upp och fördela kroppsvikten till framhjulet för att kompensera för accelerationen och fartvinden. Vid inbromsning flyttar du kroppsvikten bakåt för att på så vis öka greppet för bakdäcket.

fb_9490_gio_sala_6
Vad är särskilt viktigt att tänka på vid hårdkörning på grusväg i samband med exempelvis ett rally?
Under ett längre rally bör du tänka på att spara på materialet (motor och motorcykeln som helhet). Använd rätt varvtal och så vidare, samtidigt som du inte ska glömma bort att försöka få till en bra tid... Och givetvis är den gyllene regeln att alltid försöka undvika så mycket risker som möjligt.

fb_9713_gio_sala_6

fb_ale_6893

fb_9506_gio_sala_6

FILM DÄR GIO LEKER MED KTM 950 Super Enduro R