Horex satsar på att den halvexotiska VR6-motorn skall ge en kickstart till återfödelsen av märket. Här får du veta varför man valt just den motortypen.

 

Medan Aprilia och Honda mer än gärna snackar om sina V4-motorer och BMW pushar för sin nya radsexa, hoppas Horex att deras VR-motor ska vara det som skiljer dem ut från den stora massan av motorcykeltillverkare.

VR-motorn är framförallt känd som en VW-lösning, men detta är Horex egen version som sär särskilt utvecklad för motorcykelbruk – dock med hjälp från VW. VR-Motorn i det här fallet är ett utrymmesbesparande mellanting mellan V-motor och radmotor, och enligt Horex som klippt och skuren för MC-bruk.

Den första Horex-modellen är en kompressormatad version som uppges leverera cirka 200 hästkrafter och 150 Newtonmeter vridmoment, men det återfödda tyska märket har planer på fler versioner, även en VR4.

I filmen nedan forklarar Horex principen för VR6-motorn och varför de har valt denna lösning till sina motorcyklar....