Grön racing

Världens första nollutsläppsrace för motorcyklar körs på Isle of Man den 12 juni. Då kommer 18 team med 23 eldrivna motorcyklar ge sig på att försöka vara snabbast runt den legendariska Mountain Course. Här tar vi en koll på startfältet.


Racing får fart på utvecklingen: TTxGP-generalen Azhar Hussain menar på äkta brittisk vis att "racing improves the breed". Om det ska det bli någon fart på utvecklingen av el-cyklar måste det bli konkurrens. Med detta i åtanke har Hussain på rekortid fått till stånd TTxGP tillsammans med de ordinarie TT-tävlingarna i sommar.

TTxGP grundare Azhar Hussain (höger) med Chief Minister påIsle of Man Tony Brown (i mitten) och Robin McGill från Institution of Engineering and Technology (IET), som har inrättat en teknisk rådgivningspanel för TTxGP.

Efter att tävlingen utlystes har både myndigheterna på Isle of Man och FIM lagt ner stort möda och besvär, och när tidsfristen löpte ut på torsdagen var 18 lag registrerade med 23 cyklar.

De flesta lagen kommer från England och USA, men Tyskland, Italien, Österrike, Indien och Isle of Man är också representerade.

Färgrikt startfält: Teamen består av en fin mixs av idealister, innovatörer, universitet och kommersiella företag. Utefter vad deltagarna har släppt för information om sina tävlingsfordon så här långt ser det ut att bli ett osedvanligt intressant och färgstarkt startfält på Isle of Man.

Flere av teamen har lejt in välmeriterade och erfarna förare, så om motorcyklarna levererar kan det bli underbart härlig racing.
Det som är lite av smolk i bägaren är dock att ingen av de stora motorcykeltillverkarna har nappat på betet. Det har gått rykten om att Honda och ett par till av de stora motorcykeltillverkarna skulle dyka upp med några överraskningar, men det har tyvärr inte skett.

Det främsta orosmomentet vad gäller startfältet som är anmält, är att många bara existerar i dataform då det kvarstår mindre än två månader innan startskottet går.


Här tar vi en koll på startfältet:

HTBLuVA-TGM - Österrike

Det kryptiska namnet på teamet är förkortningen på ett tekniskt universitet i Wien, där man har jobbet med utveckling av elmotorcyklar sedan mitten på 90-tallet. En av de mest involverade i detta är racingförare och ingenjör Martin Loicht, som også skal köra cykeln under TTxGP.

Cykeln som skall användas är en utveckling av Hermes projektet som har varit med i över tio års tid. Utan att ge inblick i alla detaljer menar österrikarna att det är ett kraftfullt moderniserad form av motorcykeln de kommer konkurrera med på TTxGP.

Mer info och tekniska data



eRockit - Tyskland

Tyska eRockit är väldigt hemlighetsfulla om sitt projekt. Det enda vi får höra är att de ska ställa upp med två cyklar, HH01 och R01. HH01 ska köras av den erfarne tyske Supersportförare Rigo Richter , medans R01 ska köras av britten David Madsen-Mygdal .

Talesmannen Stefan Gulas uttaler kort och koncist följande: - Med R01 är målet en av de första platserna.

Tyvärr vet vi inte något mer om cyklarna som inte har samma modellbeteckning som tyskarnas "vanliga" produkt. eRockit är en slags hybrid mellan trampcykel och motorcykel, och fungerar så att el-motoren förstärker kraften föraren (eller cyklisten) tilför genom pedalerna.

Kraften förstärks upp till 50 gånger och kan sände eRockit upp i en toppfart på 80 km/h. Cykeln väger hundra kilo och räckvidden sägs vara mellan 60 och 80 kilometer. eRockit är så vitt vi känner till godkänd som motorcykel i EU och produktionen ska starta så smått i år med 10 exemplar.




XXL - Tyskland

XXL är också ett team vi har lite kunskap om. Det vi vet är att de har byggt sin el-cykel kring en Laverda Formula, som lär vara fullproppad av batterier. Vikten uppges nämligen till över 300 kilo. Motorn lär vara på 90kW och motorcykeln lär ha en toppfart på över 200 km/h.

Cykeln ska köras av Thomas Schoenfelder som tidigare kört IOM TT ett par gånger.

Barefoot Motors Racing - USA

Barefoot Motors holder til i Oregon og lager en el-drevet firhjuling kalt Model One.

Barefoot Motors ligger i Oregon och tillverkar en eldriven fyrhjuling som kallas Model One. Racingcykeln vet vi dessvärre ingenting om, bortsett från att Barefoot Motors är sponsor för projektet och att Isle of Man-veteranen Chris Petty skall köra den.

ManTTx Racing, Isle of Man

Hemmafavoriterna håller till vid Ramsey och leds av Keith McKay. Ännu så länge finns det inga bilder av cykeln, men ManxTT X2 är under utveckling och baseras på en Ducati 748R. Teamet från Isle of Man kommer använda litium polymer-batterier och två motorer.

Hela ManTTx-teamet består av gamla racingrävar, så här bör det inte bli några problem att finne en bra inställnng i alla fall. Förare blir Dan Kneen som 2008 blev den förste någonsin att vinna tre race på en helg i Manx Grand Prix.

Keith McKay är talesman för teamet och summerer satsningen så här: - Vi är inte med enbart för att rädda planeten - vi är med för att sätta en vinnarmotorcykel i händerna på en vinnare och vinna racet.

Brunel University X-Team - UK. Steve Harper.

Triumph-baserade BX-09 är ett studentprojekt från det teknologiske universitet Brunel i London. Det finns en del tekniska data på cykeln, men motor och batteri-teknologi får vi inte veta så mycket om, bortsett från att de ska använda en modifierad motor från Agni, som även ska delta med sitt eget projekt.

BX-09 ska köras av Steve Harper som har fullföljt tre Manx GP och tre IoM TT.

Evo Design - UK Evo Design - UK

EVO-teamet deltar med tre cyklar. Två EV0-R ställer upp i Open Class och EV0-RR i Pro Class. Ollie Linsdell blir pilot i Pro Class, medan Paul Owens och Mick Grant (med sju TT-titlar) ska köra Open Class-cyklarna.

EVO laddar upp för att rädda nationens ära med britisk-utvecklad motor, chassi och styrssystem. Information om själva cyklarna är det snålt med. Chassit med enarmad framhjulsupphängning har vi berättat om tidigare, och när det gäller motor och batteri är detta allt EVO har att säga:

EV-0 RR: twin GMS-M1 motor, carbon monocoque construction, lithium based battery technology, micro generator
EV-0 R: single GMS-M1 motor, carbon monocoque construction, lithium based battery technology

Imperial TTxGP - UK

Imperial College är också en teknologisk högskola i London. Här satsas det på en Hayabusa 1300 som med el-drift ska klara 0-100 på fyra sekunder och ha en räckvidd på 25 mil med konstant fart på 65 km/h.

Chris Palmer har kört Mouintain Course många gånger under de senaste åren och har hyrts in som förare för Imperial College.

The Kingston University – LifeBatt Populous Green Team - UK

Med cykeln Firstest var Kingston University den första akademiske institutionen som anmälde sig till TTxGP redan i april förra året. Det är också ett av lagen som har mest att bevisa. Projektgruppen består nämligen av bossen för linjen för Motorsport and Motorcycle Engineering, tillsammans med sex av studenterna.

De tekniska specifikationerna är få och ofullständiga:

• Lithium-Ion Phosphate batteries
• Brushed DC motor.
• Average 70 mph around course

Till att köra härligheten har studenterna hämtat in Maria Costello, som var den snabbaste kvinnan runt IoM TT-slingan (på en Padgett's Suzuki GSXR750 K2 i Production TT Race år 2004).

Studenterna för även videodagbok över projektet.

Bak Team Agni finner vi eksentrikeren og oppfinneren Cedric Lynch, som har jobbet med mer eller mindre praktiske el-motorsykler en årrekke.

Team Agni, UK og India

Britisk-indiska Agni Motor producerar el-motorer till många föremål. På TTxGP ställer de upp med en 2007 års Suzuki GSX-R 600 utrustad med två av Agnis egna motorer i "trimmad" utgåva. Batteripacken ska ge 16kWh energi. Agni räknar med att det ska ge en toppfart på runt 200 km/h.

Agni-grundaren Cedric Lynch har lång erfarenhet av el-motorcyklar, och byggde sin första redan 1981. Kompanjonen Arvind Rabadia har också deltagit i flera race med el-fordon på 80- och 90-talet.

Agni ser också ut att ge plats för lite humor og självironi. På sin egen nätsida berättar de bland annat att Cedric Lynch själv kör en egenbyggd el-motorcykel till  vardags, men att den inte är en modell redo för produktion: "Unfortunately its appearance tends to provoke laughter, and something would have to be done about this in making any production version."

Robert "Bullet" Barber ska köra Agni-Suzukin.

Brammo - USA

Brammo är en av få producenter som faktiskt har en el-motorcykel till försäljning. Inertia är laget som en stadscykel, och det måste till en del modifieringar före den kan brukas som racingcykel. När den är färdig ska den se ut som skissen nedanför.



Cykeln är fortfarande under utveckling och kommer kallas  Enertia TTR. Den gamle racingräven Roy Richardson ska köra cykeln.

Tekniska data är det snålt med, här är allt vi får veta:

Battery: Brammo designed and built Lithium-Ion.
Motor: Permanent Magnet Brushless DC by Perm Motors, GmbH
Frame: Brammo designed extruded aluminum monocoque built by Sapa, Inc.

Cool World Team, USA

De största idealisterna i startfältet har inte sagt något som helst om vad för slags motorcykel de kommer ställa upp med, och deras nätsida handler mer om global uppvärming än racing. Det enda vi vet är att Steve Macdonald och Antonio Maeso är inhyrda som förare. Vem som står bakom Cool World Team är også något oklart, men gruppen skriver att de önskar att förbättra racing och miljö på samma gång.

Electric Motorsport - USA

Electric Motorsport har tänkt att delta med två cyklar. Den ena ser ut att  vara lik GPR-S-modellen som redan finns till försäljning i USA (bilden ovan). Den andra cykeln omtalas bara som R144, och det enda vi vet om den är att den har en kraftigare batteripacke än GPR-S.

GPR-S har en räckvidd på runt tio mil och erbjuder 19 hästkrafter. Toppfarten är på drygt 110 km/h och laddtiden kan pressas ned till 1,5 timmar med en snabbladdare.

Cyklarna ska köras av Chris Heath och Marie Hodgson.

KillaCycle Racing / Lightning Motorcycles - USA

Killacycle har redan bevisat att de kan det här med el-drift. Deres elektriska dragracer har tillryggalagt kvartsmilen på 7,89 sekunder och nått en maxfart på 280 km/h i samme veva. Vad de har tänkt att ställa upp med på Isle of Man är fortfarande okänt, men de måste nog laga något som är lite lättare och mer svängvillig.

Mission Motors - USA

Mission Motors är teamet alla ska slå och utan tvivel också motorsykkelen med allra störst "fallhöjd". Egentligen vet vi inte så mycket mer om Mission One än det producenten själv meddelat, men kan den leverera det amerikanarna lovar, är detta verkligen en milstolpe för el-motorcyklarna.

Kort beskrivet hävdar Mission Motors att Misson One levererar en toppfart på 240 km/t och har en räckvidd på 25 mil. Mer information om cykeln i denna presentationen (pdf).

Mission One ska köras av superveteranen Tom Montano med 25 års erfarenhet från all världens racingserier och klasser - Isle of Man TT inkluderat.

MotoCzysz - USA

Michael Czysz har jobbat under många år med hjärtebarnet MotoCzysz, en "revolutionerande" amerikansk sportcykel. Dessvärre kraschade han och ödelade prototypen för en tid sedan. Det verkade nästan som om det var spiken i kistan för MotoCzysz, men för några veckor sedan dök ett kryptiskt meddelande upp på hans blogg:

“It became apparent to me that I was working to catch up in an era coming to an end – maybe I should set off and try and lead in an era arriving.”

Nu är det alltså klart att Michael Czysz kommer ställa  upp i TTxGP med en el-driven cykel där vi finner igen många av linjerna från bensincykeln. Om tekniska specifikationerna stämmen borgar det gott för en topplacering på Isle of Man.

Technical specifications:
• Frame: MotoCzysz Carbon Fiber/Aluminum “Open Architecture”
• Front Suspension: MotoCzysz 6X flex with gas filled single Ohlins damper
• Rear Suspension: Ohlin’s with MotoCzysz swingarm and linkage
• Front wheel / brakes: 16.5 x 3.5 Carbon BST with 320mm Brembo
• Rear wheel / brake 16.5 x 6.25 Carbon BST with 220mm Brembo
• Drive: MotoCzysz PMDC propulsion pack
• Energy: Lithium Ion ‘Hot swap’ battery packs/digital configuration up to15kWh
• Control: 2,400A with regen
• Weight: 195Kg
• Power: 115hp+
• Torque: 400 Nm peak, 200 Nm nominal
• Max speed: 240 kph+ (w/ single speed gear box)
• 280 kph + (w/ multi speed gear box)

TORK från Indien och Rondine Racing Team från Italien är också anmälda, men ännu har vi inte lyckats få tag på någon information om dessa team.