Kawasaki har lanserat 2018 års KX250F, som uppges få en rad förbättringar inför kommande säsong… Bland annat uppges stötdämparens länkage har finjusterats för bättre stötabsorbering och fjädringsegenskaper, vilket ska underlätta att hålla spåret i kurvorna samt bidra till säkrare inbromsning och acceleration.

Andra nyheter är motoruppdateringar. Med fokus på reducerade varvtider samt ännu snabbare acceleration från grinden – har nya KX250F fått förändringar i bränsleinsprutningsfunktionen, modifierad insugskanal och ny design på avgassystemet.

Utöver nya inställningar för bränsleinsprutningen har 2018 års KX250F fått högre bränslepumpstryck samt kraftigare vinkel på injektorn. När det gäller själva insugskanalen har den omformats och fått kortare insugstratt. Detta paket matchas med lägre kompressionsförhållande på 13.4:1 som ska ge mer effekt och vridmoment än den tidigare maskinen.

Bidragande till den extra motorstyrkan är det omformade avgassystemet som är både längre och bredare när det lämnar cylindertoppen och mot ljuddämparen. Resultatet?  Kawasaki menar att det ger mer effekt på botten- och mellanregistret, förbättrad och jämnare motorkaraktär över hela varvtalsområdet vilket gör det ännu enklare att dra nytta av det höga varvtalsområdet.

 

Rekommenderat pris är 76.400 kronor