USWE känner säkerligen många, framförallt enduroförare, igen från deras vätskesystem som sitter som klistrad på ryggen när man är ute och kör. Nu har företaget fyllt på med en egen klädkollektion. Göran Segerlund har provkört.

USWE är ett glatt gäng som själva är gamla Endurorävar, det är nämligen så den patenterade korsknäppningen kom till, dom tröttnade på vanliga ryggsäckar som inte sitter still på ryggen utan fungerar mer som en centrifugalvikt. 

 

Alla produktutveckling och testning sker i Sverige/ Malmö av deras atleter och förare. Tillverkningen sker både i Asien och Europa. 

USWE som ska uttalas you-swii som man säger you-see, det betyder Kick-ass på svenska (åtminstone utomlands).

USWE har nu även flera produkter förutom sina ryggsäckar. Företaget har utökat med att ha produkter för löpning, cykling, vintersport. Nu har sortimentet utökats med Motocross- och Endurokläder som jag har fått den stora äran att testa, och jag tycket onekligen att det är extra roligt att det är ett svenskt märke som blandar sig in i den leken.

Jag har testkört båda modellerna av byxor, tröjor och handskar men även deras strumpor och en jacka med avtagbara ärmar.

Namnen på deras kläder har fått svenska namn, i stället för en massa konstiga sifferkombinationer eller ihopslängda bokstäver som låter fränt, så i det här fallet är det LERA och RÖK som gäller.

RÖK

Jag började med att testa modellen RÖK som är en lättviktsmodell, och det är den verkligen. Jag kände knappt att jag hade byxorna på mig och tröjan var väldigt lätt och luftig. Det jag verkligen gillar med dessa byxor är att skinnet som sitter på insidan av knäna är väl tilltaget, så att det greppar även om man som mig drar upp byxorna lite ur stöveln. Byxorna är formsydda så att dom sitter bra när man kör hojen, det är även silikon på insidan av midjan vilket är bra så ”Skjorta inte står rätt ut”. 

Dom är även försedda men justering på vänster- respektive höger sida med kardborrelåsning.

RÖK finns i tre färger: röd, grå och svart.

Och som jag skrev tidigare så är tröjan lätt och luftig, men jag blev lite förvånad över storleken, jag fick XL (jag har stort axelskydd säger vi) men döm till min förvåning när jag drog på mig den och den kändes lite stor, det är alltså XL på riktigt och inte någon sydeuropeisk XL så den satt luftigt och fint även om den var lite lång i ärmarna. 

Det finns även en modell av handskar som ingår i samma serie, som är väldigt tunna och sköna utan sömmar i handflatan, jag gillade den modellen bättre än LERA som har lite extra material insytt i handen.

LERA

Modellen Lera är mer en höst-, vinter- och vårbyxa som är tillverkad i kraftigare material som står emot skiten lite mer, men med samma fina passform som RÖK.

LERA har även ventilation och fickor på båda benen, perfekt att ha telefonen i så man snabbt får upp den för att föreviga när polaren sätter sig i ett surhål på hajken.

Jag upplevde LERA att vara lite tightare nere runt knäskydden och smalbenen, jag kunde inte dra upp dom riktigt som jag ville, men när jag väl körde så var det ändå inget jag stördes av, det finns tillräckligt med stretchmaterial ovanför knäna och lika stora skinnbitar på insidan för att kunna greppa hojen med knäna.

Lera finns i två färger: röd och svart.

Tröjan LERA är tillverkad för att motstå skit, kort och gott, ärmarna är i ett nylonmaterial som gör den mer motståndskraftig mot just lera och vatten, vilket är perfekt när det inte är sommartemperaturer ute. Resten av tröjan är i polyester.

Handskarna LERA är snarlikt konstruerade som RÖK men har extra material insytt i handen, vilket antagligen gör dom slitstarkare men som jag skrev ovan så föredrar jag tunnare handskar för optimal körkänsla.  

Jackan som även den går under namnet LERA är en genomtänkt Endurojacka med det lilla extra, tillverkad i en mix av polyester och nylon som gör den slittålig. Dessutom är den försedd med skön fleece på insidan, jag har tyvärr inte testat den på riktigt ännu, det är fortfarande för varmt för min smak för att köra med jacka eller väst.

På väster sida fram finns en stor ficka och på höger är det en dragkedjeförsedd ventil som gör att det går att styra hur mycket man vill ventilera, och det går även öppna upp bak för extra utsläpp, där kan man även stoppa in ärmarna om man vill ta av dom om det blir för varmt.

Fick även testa ett par strumpor med namnet RAPP som tillverkas i Borås.

Jag tänkte jaja, strumpor som strumpor, jag brukar köra i ”sportstrumpor” på sommaren och lite grövre på vintern.

RAPP var faktiskt jättesköna och lagom långa för min smak, och jag ser fram emot att se hur dom upplevs i vinter.

Så lets kick-ass på Svenska.

 

Hemligt. Mycket hemligt...

 

Priser och mer information finner du här - LÄNK