Husqvarna Motorcycles har lanserat 2017 års TC och FC-motocrossmodeller. Jörgen ”Gson” Gustafsson har provkört ett urval av nyheterna.

 Helt nya AER 48-framgaffeln från WP, ett nytt antispinnsystem, ett helt från grunden ny TC 250 2-taktare samt ytterligare utveckling inom motorstyrning och högteknologiska komponenter rakt igenom, är Husqvarnas recept för att erbjuda motocrossmaskiner som ger optimala förhållanden åt förarna i alla möjliga och omöjliga situationer.

Mycket energi har gått till utvecklingen av helt nya Husqvarna TC 250, som tillsammans med TC 85 och TC 125 utgör Husqvarnas utbud av 2-takts motocrossmodeller för 2017 års säsong.

2017 års TC 250 representerar den fortsatta utvecklingen av denna historiska 250-kubiks tvåtaktare inom Husqvarnas motocross-utbud. Förutom en betydande viktminskning tillsammans med förbättrad smidighet har den också fått en helt ny design, en ny lättare motor med optimerad viktcentralisering samt betydande vibrationsreducering tack vare en balansaxel. TC 250 är nu mindre, lättare och smidigare än någonsin tidigare. Till min stora besvikelse fanns dessvärre inte någon TC250 att provköra vid det här tillfället, och jag ser fram mot att få känna mer på denna vid ett senare tillfälle.

TC125, en favorit bland fans av 125-kubiks tvåtaktare, är utformad med bästa prestanda och kvalitet i åtanke. Nu har modellen fått helt nya WP AER 48 framgaffeln, ny Mikuni TMX 38 mm förgasare och hydrauliskt manövrerad koppling från Magura ska säkerställa att 2017 års TC 125 förblir ett steg före konkurrenterna.

TC125 är onekligen en riktigt grym maskin. Tillsammans med KTM 125SX är antagligen de snabbaste 125-maskinerna i klassen. Bra botten för att vara en 125:a. Från mellanregistret och vidare kämpar den på bra utan att tveka det minsta. Jag, som är en tämligen tung förare, kunde bara luta mig lite bakåt och köra på bakhjulet över många gropar. På rent drag. Imponerande.

Byggd för framtida motocrossmästare erbjuder Husqvarnas TC85 nya färger och grafik, och rent estetiskt är den nu ännu närmare sina större syskon.

Hos 4-taktsmodellerna finner vi den raffinerade motorstyrningen från Keihin som är utformad för att bearbeta data snabbare och samtidigt erbjuder ett helt ny antispinnsystem för 2017. Systemet analyserar data om gaspådrag och plötslig ökning av motorvarval, för att garantera maximal dragkraft. Vidare erbjuds integrerad launch control för perfekta starter, och valbara motorprogram via en omkopplare på styret.

Bränsleinsprutningens 44 mm spjällhus från Keihin har placeras för att säkerställa det mest effektiva flödet in i förbränningskammaren, och nu är gasresponsen kvickare än någonsin.

Avgassystemet matchar givetvis egenskaperna hos respektive motormodell samtidigt som vikten är bantad till ett minimum samtidigt som de uppfyller FIMs bullergränser för motocrossracing. Avgassrören hos 4-taktarna har resonanskammare för förbättrad effekt, där FC 450 har sin resonanskammare integrerad hos avgasröret.

Alla 4-taktsmodeller levereras med elstart som standard, som kombinerats med lätta och kraftfulla Li-Ion-batterier för smidig start.

Den hydroformade krommolybdenramen är utformad efter avancerade parametrar med hänsyn till längd- och vridflex för att säkerställa överlägsen hantering och enkel manövrering. För att ytterligare förbättra fjädringens funktion och förbättra den totala chassikänslan har alla 4-taktare nya, lätta motorfästen av aluminium.

De nya WP AER 48 framgafflarna är utvecklade för att perfekt matcha chassiegenskaperna hos 2017 års motocrossmaskiner från Husqvarna. Superlätt, lätt att justera och erbjuder en otrolig mängd feedback till föraren oavsett förutsättningar.

Unikt för Husqvarnas modeller är tredelad komposit-bakram tillverkad av 30% kolfiber, som förutom att vara otroligt stark uppges väga låga 1,4 kg.

På plats sitter även självrengörande fotpinnsfäste som ska förhindra dynga från att byggas upp vid leriga förhållanden eller när man kör i djupa hjulspår. Som ett resultat faller fotpinnarna alltid tillbaka till sin ursprungliga position.

ODI lock-on grepp sitter på plats tillsammans med ett banbrytande gasreglage med enkel justering av vajerspänningen och förmågan att ändra karaktären hos gasresponsen genom att byta en kam.

Slutligen ska kylare från WP, 7-liters bränsletankar av plast, verktygslösa (du byter luftfilter snabbt och enkelt utan behov av verktyg) luftburkdesign och DID aluminiumfälgar med CNC-frästa nav säkerställa att 2017 års motocrossmaskiner från Husqvarna är bland de mest avancerade på marknaden.

Framgaffelns funktion var lite klurigt att utvärdera fullt ut då banan var lite för slät och inte så gropig. Däremot känner jag av viktbesparingen hos framgaffeln under körningen. Och det är positivt. Det är lätt att få framhjulet dit jag vil. Och körmässigt är samtliga modeller som jag provkörde (TC125, FC250, FC 350 och FC450) enormt lättkörda. Hanteringen är jättetrevlig, och motorcykeln följer lätt och snällt dit man vill. Det är alltid lätt att välja de spår som man siktat in sig på. Bromsarna är bra. Mycket bra!

FC250, FC350 och FC450 är också riktigt fina hojar. Det gäller egentligen bara att välja den effekt man orkar med. Och här gäller det att du verkligen rannsakar dig själv. Jag tycker personligen att det är lättare att utvecklas med en lite motorsvagare maskin, som det är lite lättare att ”bestämma” över. Då är det också lättare att koncentrera sig mer på tekniken och att fokusera på att öka farten in och ut ur böjar.

Min lilla favorit, precis som förra året, är FC350. Den är så lagom, lättkörd och snäll. Känns mer som en mindre 450 än som en vassare 250.

En rolig och bra nyhet är ju antispinnsystemet, som går att aktivera eller stänga av om man så önskar. Ett hjälpmedel som jag inte hann utvärdera fullt ut. Det här är något helt nytt för mig i dessa sammanhang. Men totalt sett blev jag lite imponerad. Framförallt gör antispinnsystemet att det blir lite mindre sladdar och rakare linjer ut ur kurvorna där vallar saknas, trots att man håller full gas. Den stryper effekten direkt när bakhjulen tenderar att spinna loss. Men för att få ut maximalt av systemet gäller det att man skolar om sin körning en aning. Det blir lite nytt tänk. Men resultatet är positivt.

 

 

Snabba fakta - Vad är nytt hos Husqvarna MY17 Motocrossmodeller *

• TC 250 2-taktsmodell ny från grunden

• Helt nya WP AER 48 mm framgaffel

• CNC-fräst övre gaffelkrona

• Antispinn hos 4-taktsmodellerna

• Olika motorprogram hos 4-takts modeller

• Ny färg och grafik

• Dunlop MX-3S däck

• bakdäck FC 250 (110 i stället för 100)

• Nya topplockfästen hos 4-taktsmodeller (tillverkad av aluminium i stället för stål)

• Bromspedalen 10 mm längre

• Beläggen hos bakbroms med ny typ av material

• 38 mm Mikuni TMX förgasare på TC 125 (tidigare Keihin)

Ovan listas nyheter som gäller för alla modeller - där inte annat anges - utom TC 85

 

LÄNK: MER OM HUSQVARNAS MOTOCROSSMODELLER