Fastbikes.se fick en inbjudan att delta i världslanseringen av nya nakenmodellen 800NK från CFMOTO. Johan Ahlberg var på plats i södra Frankrike och provkörde nyheten på ringlande bergsvägar.

Franska Rivieran bjöd på sol och värme. Men i stället för strand, bad och solande, njöt jag av sedvanligt härlig motorcykelkörning på härliga bergsvägar.

800NK använder samma 799cm3 parallelltwin som KTM 790 Duke och 790 Adventure, samt CFMotos egen 800MT äventyrshoj, men är anpassad för 95 hk vid 9 250 varv/minut och 79 newtonmeter vridmoment vid 8 000 varv/minut. Maximalt varvtal är begränsat till 10.500 varv per minut, och enligt CFMOTO ligger toppfarten på 220 kilometer i timmen, något som jag inte fick tillfälle att undersöka närmare under provkörningen. 

Dubbla balansaxlar borgar för en tämligen vibrationsfri körning, medan 285-graders veven bidrar till motorcykelns distinkta avgasläte.

CF-SC-slirkopplingen förhindrar låsning av bakhjulet vid häftiga nedväxlingar. Luftfilterburken med integrerat luftintag är placerad under sadeln.

Ramen av krom-molly-stålrör använder motorn som bärande enhet.

Våtvikten hos standardversionen av 800NK uppges till 186 kilogram medan Advanced, som är den lite mer välutrustade versionen som kommer till Sverige (med bland annat quickshifter), anges väga in på 189 kilogram.

I faktaspecifikationen finner vi att modellen kommer med 17-tums aluminiumfälgar (120/70-17 fram och 180/55-17 bak), 43mm upp-och-ner-vänd KYB framgaffel (justerbar fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning), KYB-stötdämparen bak erbjuder fjäderförspänning och returdämpning. Såväl fram som bak uppmäts fjädringsvägen till 130mm. 

Vi finner dubbla 320mm bromsskivor fram och 4-kolvs radiellt monterade bromsok från spanska J.Juan. Bak finner vi en 260mm bromsskiva och ett tvåkolvsok.

800NK kommer även med tre körlägen (Rain, Street och Sport) från dess ride-by-wire-gasreglage, med en fyrvägs joypad på vänster styrhalva för att styra den Ipad-stylade 8-tum stora TFT-instrumenteringen, vars touchskärm går att manövrera även med handskar på. Det finns även möjlighet till röststyrning. 

Standard sadelhöjd är 795 mm. En högre 820 mm sadel finns också tillgänglig som originaltillbehör.

Till Sverige kommer endast Advanced-versionen av 800NK, vilket betyder att dubbelriktad quickshifter, styrdämpare och 8-tums surfplatte-instrumentering är standard. På den stora instrumenteringen får du information om det mesta, såsom resterande bränslemängd, aktuell kylvätsketemperatur, hastighet, motorvarvtal och växelläge. Användning av blinkers indikeras hos såväl instrumentering som genom ett par slimmade LED-indikeringar hos styret, på vardera sida om instrumenteringen. Hos vänster styrhalva finns flera knappar och en så kallad joypad, med vilken du snabbt och smidigt kan styra mycket att motorcykelns elektronik, exempelvis växla mellan modellens olika körlägen: Sport, Street och Rain. 

Efter att jag installerat CFMoto-appen i mobiltelefonen och kopplat ihop den med den 800NK som jag ska provköra kan jag förutom att aktivera motorcykeln även övervaka en salig massa motorcykelinformation i realtid. Dessutom loggar appen körinformation såsom rutt, hastighet, nedläggningsvinkel, antalet kraftiga accelerationer och häftiga inbromsningar, mer mera, som du efter körningen kan läsa av. 

Navigationssystemet är standard, liksom Apple CarPlay. En annan smart finess är att du kan skapa så kallade geo-fences, ett slags elektroniskt staket, och om motorcykeln skulle flyttas utanför detta område av någon obehörig så kommer du omedelbart få ett meddelande om detta. Dessutom uppdateras motorcykelns mjukvara per automatik via telefon-appen, utan att du behöver besöka din lokala återförsäljare.

I standardläge består ungefär halva instrumenteringens skärm av en karta, som visar vart i världen du befinner dig för stunden, och som även visar dig vägen till olika resmål.

Hursomhelst, efter att ha bekantat mig lite med appen och instrumenteringen är det dags att dra iväg, lämna civilisationen bakom mig för att njuta av en dags körning uppe i bergen strax norr om franska Rivieran. Solen skiner från en i stort sett klarblå himmel och termometern visar på strax över 30 grader i skuggan. Det ser helt enkelt ut att bli en riktigt bra dag. 

Den planerade provkörningsrutten består av en perfekt mix av stadskörning, välkurvade småvägar och lite större, snabbare men härligt ringlande bergsvägar inramat av det underbart vackra scenariot som erbjuds i trakterna kring Provence-Alps-Cote D’Azure. Helt enkelt ett landskap som skapt för härlig motorcykelkörning, inte minst då det nalkas aktiv körning i lite högre hastighet, som i det här fallet.

Körningen inleds tidigt på morgonen, samtidigt som många är på väg till sina arbetsplatser, vilket betyder att jag inledningsvis får smaka på hur 800NK beter sig i rusningstrafik, med en blandning av otaliga start-och-stopp-situationer, blandat med en hel del snabba accelerationer och kvicka inbromsningar. Så här långt fungerar allt bra. Jag har valt Street-läget, och jag kan känna av en viss ”ryckighet” då motorvarvtalet ligger kring strax över 3000 rpm, vilket känns igen från då jag senast körde KTM 790 Duke. Bortsett från detta pinnar motorn på fint, med gott om bottenvrid och en pigg känsla. Den gillar av varvas, och till min hjälp har jag quickshiftern, som gör att jag kan växla, upp och ner, utan att behöva fingra på kopplingen. Smidigt, även om det inte alltid är hundra procent mjukt.

Det blir onekligen lite ryckigare, än då jag använder kopplingen vid växling, men rent funktionellt fungerar det bra utan strul, eller att jag hamnar i ofrivilliga neutral-lägen. 

En stund senare svänger jag in på slingrande ”Piste De Colle Rousse”, som förhoppningsvis ska ta mig till nya höjder. Asfalten är svart och fin, utan tjälskott eller ojämnheter att tala om, på gott och ont. Gott för körkomforten och säkerheten, inte lika bra för att utvärdera fjädringen ”fullt ut” vad gäller landsvägskörning.

Jag får en fin känsla, så där naturligt, med exakt respons, som jag vill att det ska genom den härliga hårnålen som tar mig vidare till en kortare raksträcka som avlöses av en snabb höger vilken i sin tur leder till ännu en kortare raksträcka och vidare till ett snabbt s-parti omgärdat av grönskande olivträd. 800NK svänger in fint i böjarna, är enkel att hålla kursen med samtidigt som den snabbt och kvickt är med då jag vill ändra kurs. Snart har jag nått toppen av mot toppen av ett av alla berg i området.

Väl uppe på toppen är det dags för en kortare paus, och dagens första fotosession. Fram och tillbaka, upp- och nedför berget på den underhållande vägen. Nu gäller det att se snabb ut. Och bakom styret på 800NK känns det enkelt, för det är en lättkörd motorcykel som passar perfekt för den här typen av körning. Och jag trivs.

Utför går det ännu snabbare, på en lite bredare, större väg, även här på perfekt och väl underhållen asfaltsväg, hela vägen ner till dalen. Motorn pinnar på fint, drar fint från botten och hela vägen upp till rödstrecket vid 10.500 varv. I det här fallet föredrar jag Street-läget, före Sport, då körningen blir lite mindre abrupt, för att inte säga ryckig. Helt enkelt komfortablare, men utan att för den sakens skull betyda tråkig.

Vägen ringlar sig fortsatt så som vägarna i bergiga landskap brukar, vilket i kombination med 800NK:s höga rolighetsfaktor, bidrar till en minst sagt underhållande motorcykelkörning.

Körställningen är tämligen upprätt, men det känns inte helt fel att sänka sig ner i en lite sportigare körställning vid mer aktiv körning. Jag gillar verkligen hur tajt och fin midjan hos motorcykeln är, där jag får fin kontakt med motorcykeln, i synnerhet under mer aktiv körning där jag allt som oftast flyttar tyngdpunkten från vänster till höger sida, och vice versa. Jag kör med standard sadel, vilket betyder 795mm sadelhöjd (820mm sadel finns som tillbehör).  Jag gillar också motorcykelns lite bredare styre, som bidrar till god körkontroll.

Sadelns utformning, med en smalare front, underlättar att sätta ner fötterna tryggt på marken. För mina 183 centimeter upplevs körställningen aldrig som trång. Faktum är att jag verkligen gillar dess geometri, där jag får en fin körkänsla och bra kontakt med motorcykeln i alla lägen. Det är samtidigt enkelt och smidigt att skifta körställning, från avslappnat, lite mer upprätt ”touring-stil” till en mer framåtlutad ”sportigare” attack-körställning, redo för att klippa apex genom nästa hårnål, med tårna på fotpinnarna.

Bromsarna från spanska J.Juan levererar. Här finns det både gott om bromsverkan, liksom fin känsla hos det justerbara bromsgreppet. Även bakbromsen är fint avstämd, vilket underlättar att bromsa hyffsat finavstämt även med högerfoten. ABS-systemet från Bosch borgar för hög säkerhet. Däremot ifrågasätter jag valet av däck. Maxxis-däcken i det här fallet lever dessvärre inte riktigt upp till motorcykelns övrigt höga prestanda- och komponentnivå. För vardagskörning i lite lugnare tempo fungerar det bra, men då jag kör lite aktivare så är jag med om flera ”intressanta” incidenter, som jag härleder till däckens grepp, som saknar det där sista, vilket i sin tur gör att trygghetskänslan minskar en aning.

Fjädringen från KYB fungerar också mycket bra, även då jag pressar den, och provocerar, långt över vad som sannolikt är helt normalt. Framgaffeln är som jag nämnt tidigare fullt justerbar, medan stötdämparen bak erbjuder justering av fjäderförspänning och returdämpning. Grundinställningen hos såväl framgaffel som stötdämparen bak passar mig mycket bra, och under hela provkörningen är det hela tiden grundinställningen som är mitt förstahandsval, hård utan att vara stötig, men samtidigt följsam och komfortabel. Men som jag var inne på tidigare var visserligen vägarna jag körde på i superfint skick, och det var sällan jag fick smaka på några större ojämnheter annat än ett och annat farthinder.

Totalt sett är 800NK en trevlig, rolig och lättkörd motorcykel som lämpar sig bea för såväl nybörjare som vill lära dig mer om motorcykelkörningens ädla konst, som mer erfarna förare vilka vill njuta av en smidig, rolig motorcykel som levererar gott om rolighetsfaktor.

800NK kommer i helsvarta Zircon Black eller vit-svarta alternativet ”Nebula White”.

Mer om CFMOTO:s motorcyklar: LÄNK