Ute i trafiken tar det bara en bråkdel av en sekund eller en kort distraktion för att sätta föraren i en farlig situation. År 2003 blev BMW blev den första europeiska biltillverkare att införa en head-up display som extrautrustning för BMW bilar. Nu jobbar företaget för att denna lösning även ska verklighet för motorcyklister inom en inte allt för avlägsen framtid.

BMW:s head-up-display-projekt är tänkt att ge nödvändig eller önskvärd trafik eller fordonsinformation direkt i förarens synfält, att låta denne hålla ständig observation av trafiken på vägen, utan distraktion.

 P90206802 highRes_bmw-motorrad-concept

I syfte att erbjuda denna teknik för motorcyklar i framtiden, bedriver BMW en för-utvecklingsprocess där en BMW-hjälm försetts med en innovativ head-up display-funktion. Detta möjliggör projektionen av data direkt till hjälmbärarens synfält. Detta innebär att föraren inte längre behöver blicka ner på instrumentpanelen utan istället kan koncentrera sig fullt ut och utan distraktion på vägtrafiken.

 

Alla displayer är fritt programmerbara, bara den information som är användbar och relevant för den nuvarande situationen ska visas för föraren vid en givet tillfälle.

Visningsalternativ består av säkerhetsrelevant information, till exempel uppgifter om den tekniska statusen hos motorcykeln, såsom däcktryck, oljenivå och bränslenivå, körhastighet och vald växel, hastighetsgräns och vägskyltsigenkänning, plus varningar om hotande faror.

Med hjälp av den framtida V2V (fordon till fordon) kommunikation, kan det också vara möjligt att visa information i realtid, till exempel att ta del av vederbörliga varningar om eventuella plötsligt överhängande risker från andra fordon.

Dessutom möjliggör head-up display även visualisering av innehåll som syftar till att öka förarkomforten. Ett exempel skulle vara den planerade rutten tillsammans med navigationsråd innan du påbörjar en resa.

Hjälmen med head-up display erbjuder också intressanta möjligheter för att göra den mycket känslomässiga upplevelsen av motorcykelkörningen ännu intensivare och samtidigt säkrare. Till exempel, med en kameran riktad framåt, integrerad hos hjälmen kan spela in filmer av resan direkt från hjälmen. En andra kamera orienterad bakåt skulle kunna fungera som en "digital backspegel". Och sist men inte minst, denna teknik gör det även möjligt att visualisering andra motorcyklister i en grupp av motorcyklar. Detta gör det möjligt för föraren att se vart hans kamrater är vid en given tidpunkt.

Hjälmen, som också är utrustad med en integrerad minidator och högtalare, styrs med BMW Motorrad Multi-reglaget hos vänstra styrhalvan.

Denna head-up display-teknik kan integreras i befintliga hjälmar, utan att påverka vare sig komfort eller säkerhet för hjälmbrukaren. Drifttiden för systemet med de två utbytbara batterierna anges till cirka fem timmar.

BMW Motorrad vill utveckla denna innovativa teknologi till serieproduktionsnivån inom de närmaste åren, vilket ska bidra till ytterligare säkerhetsfunktioner till sitt redan breda utbud av förarutrustning.

P90206811 highRes_bmw-motorrad-concept