Fast beslutna om att leverera, inte bara en, utan två nya 125-kubikare till 2019, så gav Kawasaki en förhandsvisning av helt nya Z och Ninja i den populära A1-körkortskategorin. Genom att introducera två 125-kubiksmodeller ställer Kawasaki konsumenten inför det svåra valet; Ninja 125 eller Z125? Kanske blir det båda?
Resultatet av noggranna konsumentefterforskningar runt om i Europa, genomförda av Kawasakis R&D-avdelning, har visat att design och styling är de två viktigaste aspekterna för målgruppen. Tätt följt av pålitlighet och varumärkets rykte. Resultatet är att båda modellerna har styling inspirerad av Kawasakis toppmodeller.
Den, av modellerna delade encylindriga, vattenkylda motorn som uppges producera 15 hästkrafter som bäst ska Ninja 125 och Z125 erbjuda starkt mellanregister men också den typiska Kawasaki-högvarvande effekten på topp. Båda maskinerna har även en rörformad fackverksram som använder samma stressbärande teknik som kompressormatade Ninja H2.
Med målet att äga en motorcykel snarare än en scooter, så matchas yngre förare av äldre, mer erfarna motorcyklister som hänvisar till 125-kubikaren som en perfekt blandning mellan effekt, prestanda och fysisk storlek för deras ändamål.
Kawasakis unika så kallade Sugomi-design har anamatts hos Z125, vilket gett den nakna looken som ”Z”-modellerna är kända för. Med Z125s fullvuxna storlek (L x W x H: 1,935 x 740 x 1,015 mm*) och låga sadelhöjd på 815mm, ska det yngsta syskonet i Z-familjen erbjuda ett utmärkt insteg till det populära “naken"-segmentet.
Ninja-stilen är tydlig hos nya Ninja 125 med en siluett och grafisk design som har inspirerats av Jonathan Reas ZX-10RR, som han vunnit tre titlar med i Superbike-VM. Med en stor motorcykels utseende och känsla (L x W x H: 1,935 x 685 x 1,075 mm*) och en låg sadelhöjd på 785 mm* ska Ninja 125 passa väl in i Ninja-familjen.
Full modellinformation kommer att presenteras på internationella motorcykelmässan Intermot den 2 oktober.