Förra året lanserade KTM prototypmodellen och nu är det dags för den serieproducerade versionen av KTM 790 Duke.

Den helt nya nakenmodellen, även kallad ”Skalpellen”, drivs av en 799-kubikcentimeters parallelltwin som uppges erbjuda 105 hk vid 9 000 varv per minut, och maximalt vridmoment på 86 Nm vid 8 000 varv per minut.

 

Fackverksramen av stål, ett klassiskt val av KTM, kombineras med den gjutna aluminium-bakramen som håller sittplats och rumpan på plats. Elektroniken innehåller en del godis: Ride by Wire med flera körprogram (sport, street, Rain och Track) kombineras med en upp-och-ner-quickshifter (Quickshifter+) och antispinn (MTC), som även ska fungera under rejäla nedlägg. ABS Cornering är standard liksom MSR (Motor Slip Regulation). MSRär en motorbromsstyrning som arbetar i motsatt riktning mot MTC. Om motorns vridmoment är för högt, beroende på att man skiftar ner eller vrider av gasen hastigt, kliver ride-by-wire-systemet in och reglerar gasen exakt så mycket som behövs för att säkerställa en kontrollerad retardation. MSR kompletterar slirkopplingen och är speciellt effektiv då underlaget erbjuder låg friktion.

WP-fjädring är på plats fram och bak, 43 mm USD-framgaffel och en stötdämpare bak som erbjuder justering av fjäderförspänningen kompletterar förpackningen.