FIM:s Superbike-kommission, som består av herrarna Gregorio Lavilla (WSBK sportchef), Takanao Tsubouchi (MSMA-representant) och Rezső Bulcsú (FIM CCR direktör) höll ett möte i Madrid, tillsammans med Daniel Carrera (Dorna), Paul Duparc, Charles Hennekam och Scott Smart (FIM), och beslutade om följande ändringar för 2017 års Superbike och Supersport-VM:

 

 

Smärre ändringar har gjorts som huvudsakligen handlar om signaleringsflaggor eller förares beteenden. I varje klass kommer två wild cards tilldelas för varje tävling och tidsfristen för att presentera wild card-ansökan förlängs till 90 dagar. 

Formationen av startfältet för Race 2 kommer nu att baseras på raceresultatet från lördagen. Superpole-resultatet kommer att fortsätta att bestämma startpositioner för förare som slutade på 10:e position eller lägre, men fronten av startfältet kommer nu att baseras på race-ett-resultatet.

 

De främre tre startraderna kommer att påverkas på följande sätt:

· Bästa tre förarna flyttas tillbaka till rad tre och där 1:a och 3:e skiftar sina positioner. 

· Förare som slutade på 4:e, 5:e och 6:e plats kommer att flyttas till den främre raden.

· Förare som slutade på 7:e, 8:e och 9:e plats kommer att starta från den andra raden.

En ny och uppdaterad tidsplan över helgen skall fastställas vilket innebär att vi kommer att få se förändringar i hur Superbike-helgen kommer att se ut, särskilt med tanke på införandet av World Supersport 300-serien.

FIM Supersport-VM (600-klassen) kommer att välkomna ett införande av flagga-till-flagga race, vilket innebär att vi kommer att få se Supersport-motorcyklar skifta däck under ett race när förutsättningarna ändras.

Från och med 2017 blir FIM Super 1000cc Cup klassat som ett Europamästerskap under namnet European Superstock 1000 Championship. 

Tekniska föreskrifter:

 Olika tekniska ändringar kommer också att genomföras i Superbike-VM för 2017, och trots att vissa bara är mindre kommer det sannolikt ge en stor inverkan på mästerskapet.

Superbike-VM: AirBox-reglerna har uppdaterats vilket betyder att det är tillåtet att skifta givare. Dessutom kommer det vara tillåtet att byta delar av de variabla insugskanal-systemet för extra styrka, samtidigt som de ska behålla exakt samma funktion som respektive gathoj.

Supersport-VM: När det gäller tekniska ändringar för denna klass kommer det att tillåtas ändringar av hjulaxlarna, och tillhörande delar och framskärmsfästen. Dessa förändringar kommer att innebära att vi kommer att få se enklare, säkrare och snabbare hjulskiften.

 

Superbike-VM – Sjukvårds/medicinska uppdateringar 

Från och med den kommande säsongen blir det varje idrottares skyldighet att omedelbart informera den medicinska direktören om det sker förändringar i hans/hennes hälsotillstånd som kan störa förmågan att köra.