Uppladdningen för årets BSB-säsong har kommit igång med elva intensiva dagar i Spanien för Quattro Plant Cool Kawasaki-föraren Filip Backlund som äntligen fick gränsla sin nya ZX10-R. Senast Filip körde en roadracingmotorcykel var i oktober under finalhelgen.

- De senaste två veckorna har varit fullständigt galna. Fem månader utan hojkörning och nu pang på med elva raka dagar, säger Filip Backlund.

Quattro Plant Cool Kawasaki började med tre testdagar på Almeria följt av fyra på Cartagena med över hälften av BSB-konkurrenterna på plats. När de andra förarna åkte hem stannade Filip kvar för att driva sin racingskola i samarbete med Grevens Racing Adventures.

- Förr kunde jag hoppa upp på hojen och inom två varv kunde jag panga på, men nu tar det lite mer tid innan jag kan gasa på. Under sista passet under första dagen på Almeria skrotade jag min hoj. Tyvärr tappade vi då en och en halv dags testande. Det var synd men den tid och körning jag fick på Almeria gick jättebra, säger Filip Backlund.

Vidare åkte Quattro Plant Cool Kawasaki till Cartagena där Filip valde att öka tempot succesivt. Filip fick lära känna sin cykel på allvar och gjorde även racesimulationer.

- Jag är väldigt nöjd och även om om jag inte satsade stenhårt på ett snabbt varv så hade min idealtid räckt till en sjätteplats bland BSB-förarna som var med och testade, säger Filip Backlund.

Årets Kawasaki är helt annorlunda mot den Filip körde ifjol. Teamet har dessutom utvecklat egen mjukvara med ett "Go Point"-system, ett system som säger var Filip bör börja gasa och var han faktiskt börjar gasa ut ur kurvan.

- Det tog ett tag att vänja sig vid systemet men hojen är helt fantastisk och väldigt lättkörd. Man förstår så här i efterhand att de andra kan köra så fort, med en så lättkörd hoj som lyder ens minsta vink, säger Filip Backlund.

Inför premiären 8-10 april på Silverstone återstår nu två officiella testdagar som är obligatoriska för samtliga serieanmälda förare i British Superbike. 29 mars är Silverstone värd och 31 mars Donington Park. Nu när regeln om begränsad antal testdagar är borttagen har många av teamen hunnit med betydligt fler testdagar än vad Filips team har gjort.

- Vi känner oss ändå väldigt starka i teamet mot våra konkurrenter men jag hade personligen gärna kört några testdagar till, säger Filip Backlund.