British Superbike-deltävlingen 21-23 augusti på Cadwell Park var enbesvärlig sådan för Filip Backlund. Här kan du läsa hans rapport från tävlingen.

Cadwell Park är långt ifrån en konventionell bana som ställer höga krav på både förare och maskin.

- Cadwell Park är den svåraste banan vi har på kalendern. Extremt teknisk både för förare och hoj och då teamet inte har mycket data att falla tillbaka på så blev det en väldigt tuff helg för oss, säger Filip Backlund som dessutom inte körde på banan i fjol då han i det skedet bytte från Superstock 1000 till huvudklassen British Superbike.

Redan från det första passet pangade de andra toppförarna på med tider som de sedan körde på under resten av helgen.

- Det märktes att många varit här och testat, något som vi tyvärr inte hade möjlighet till. Vilket var väldigt synd då jag verkligen hade behövt köra på Cadwell Park då det är en riktigt förarbana med krav på hög bankännedom, man hoppar ändå några meter, säger Filip skrattandes.

Under hela fredagen och lördagen arbetade Filip och teamet hårt med att testa olika inställningar men gjorde endast mindre förbättringar och långt ifrån de en till två sekunder som hade behövts. Lördagen slutade med en blygsam 21:a plats i kvalet bland 28 förare.

Söndagens första heat slutade på 18:e plats för Filip och inför det andra heatet gjorde teamet radikala förändringar på cykeln.

- Det spelade ingen roll för oss om vi blev 16:e eller 21:a så vi gjorde radikala förändringar i hopp om att hitta något och se hur cykeln skulle reagera inför heat två, säger Filip Backlund som slutade racet på en 16:e plats och förbättrade sina varvtider med en halvsekund per varv.

Anvil Hire TAG Racing Kawasaki blev inför Cadwell Park av med Richard Cooper då han bytte till Buildbase BMW. Cooper är en förare som Filip och hans teamkollega Shaun Winfield haft stor nytta av att samarbeta

med då de bollat idéer och tankar.

- Nu ser jag fram emot resten av säsongen då jag återigen ska försöka köra inom topp tio. De fyra banor som återstår är mer konventionella än Cadwell Park så jag ser verkligen fram emot att tävla på Oulton Park 4-6 september, säger Filip Backlund.

Men innan dess ska Filip flyga hem till Sverige och arrangera årets sista Trackdays på Karlskoga Motorstadion 26-27 augusti.