Efter en fantastisk insats från Freddy Papunen i race två på Nürburgring i IDM mästerskapet fick Freddy kliva upp på pallen som trea.

Detta är långt över förväntan så här tidigt i den internationella satsningen konstaterar Freddy och hans teamchef Joakim Wiedesheim.

fb_Freddy_2011

Helgen började med att Freddy under fredagens träning fick lära sig banan då han var där för första gången och att justera inställningar på sin motorcykel. Freddy hade svårt att få till race inställningarna men hittade ganska snart en bra kvalsetup. På lördagens kördes två kval där bästa tid i något av kvalen ger startposition till båda racen. Freddy gjorde bra ifrån sig och klarade att kvala som 15e utan att få till ett perfekt varv.

Det första racet fick Freddy starta på ett lite mjukare däck än fabriksteamen då vi inte hade tillgång till det däck som de valde. Efter en bra start och några omkörningar de första varven var Freddy snart 11. Ytterligare ett par varv senare 8a och Freddy körde nu lika fort som ledaren i sin jakt på andraklungan som slogs om platserna fyra till sju. När Freddy i princip kört ifatt dem och skulle börja fightas med 5 varv kvar kände han att hans backdäck var slut. - Jag fick tyvärr släppa av på tempot och rullade i mål som nia. Mitt bästa IDM resultat på de fem körda heaten men med mersmak då jag kände vittring på något bättre sa en nöjd Freddy.

Efter heatet rönte Freddys insats en hel del uppmärksamhet då det inte är så vanligt att ”nykomlingar” slår sig in i topp 10 i det starka IDM fältet.

 

Till race två var Freddy riktigt laddad. Strax innan start kom en regnskur och de flesta la på regndäck. Dock inte Freddy och några till vi la bara på regn fram. När vi kört ut och starten skulle gå ändrade tävlingsledningen sig och sköt på starten 10 minuter eftersom solen kom fram och deras bedömning var att alla skulle köra på slicks. Detta gjorde Freddy mycket irriterad då han visste att han skulle fått en topp 5 placering om starten gått.

 

När nu starten äntligen gick missade Freddy lite från sin 15e startruta men tog genast igen det i kurva 2 och 3. Senare på det första varvet såg Freddy ut att vara i trance då han körde om överallt, även på utsidan. När förarna passerade ut på sitt andra varv låg Freddy 10a. Freddy fortsatte att köra fort men hade hela tiden folk runt sig. Efter fyra varv var Freddy 6a. Nu var det en lucka till toppklungan och Freddy satte efter i ett rasande tempo.

Freddy satte snabbaste varvtid och endast slagen med ett par hundradelar av Michael Ranseder som vann första heatet och jagade Freddy. Freddy fortsatte i samma tempo och tog in på dem framför, Ranseder försökte hänga med men gick omkull i det höga tempot. Efter att ha kört om de två som låg närmast framför fick Freddy på tavlan att han låg 4a med tre varv kvar. Med mindre än två varv kvar bromsade Freddy sig förbi regerande mästaren Karl Muggeridge på yttern i slutet på rakan. Det var nu ca 6 sekunder fram till ledarduon så Freddy kunde mycket nöjd gå i mål som trea lite mer än ett varv senare och därmed ta sin första pallplats i det tyska IDM mästerskapet. Totalt avancerade Freddy nu till en tiondeplats endast två poäng efter sjuan i mästerskapet.

Det har varit en fantastisk helg för Freddy och ingen kunde väl räknat med att Freddy redan tredje helgen skulle stå på pallen. Det är långt över förväntan men givetvis fantastiskt roligt. Det kommer säkert hjälpa Freddy att han dessutom var första Bmw i mål och slog alla fabriksförarna avslutar en nöjd Joakim och en minst lika nöjd Freddy Papunen.