I den sista omgången av 2010 FIM World Endurance Championship, i 8-timmars i Doha den 14 november, tog Dunlop-skodda Suzukis Endurance-racingteam den rutiga flaggan och säkrade därmed inte bara loppsegern utan 2010 års världsmästerskapstitel. Fem Dunlop-motorcyklar hamnade bland de tio första och denna världsmästerskapsseger var den åttonde som Dunlop knep under de senaste tio åren.

SERT vann titeln med fem poängs marginal till sina närmaste rivaler och triumferade i slutet av den krävande säsongen, som inkluderade en poänglös tävling på Le Mans i Frankrike och inget deltagande i den tredje omgången i Suzuka i Japan. Utöver Doha-segern vanns det även segrar i 8-timmars i Albacete i Spanien och 24-timmars i Bol d’Or i Frankrike.

Dunlops framgång blir extra betydelsefull eftersom världsmästerskapet i endurance är det enda världsmästerskapet inom roadracing som inte kör med enhetsdäck utan väljer fritt. Trots otroligt målmedvetna ansträngningar från konkurrerande tillverkare kan Dunlop göra anspråk på åtta av de senaste mästerskapstitlarna, vilket blir totalt 14 titlar under de 28 år som serien har körts, fler än någon annan däcktillverkare.

“Detta är en fantastisk prestation för oss”, sade Dunlops motorsportschef Stephen Male. “FIM World Endurance-serien representerar en av de tuffaste utmaningarna inom racing. Våra trackside-kunder kräver däck som fungerar dag som natt, i hetta och i kyla, oavsett om det är vått eller torrt. Loppens längder innebär också att däcken måste vara mer hållbara än traditionella “sprintloppsdäck”, vilket i sin tur hjälper oss att utveckla högpresterande gatdäck som går hand i hand med vår racing-till-vägen-filosofi.”

“Att än en gång erövra titeln och att se inte mindre än fem Dunlop-skodda motorcyklar bland de tio främsta, är en rättmätig belöning för den ansträngning som Dunlops motorsportteam gjort för att hålla sig steget före konkurrenterna och leverera klassledande racinggummi”, sade Sharon Antonaros, Dunlops europeiska marknadsdirektör. “Kommersiellt levererar vi redan utdelningen från motorsporten till våra gatkörande konsumenter, då vi utnyttjar de racingutvecklade NTEC- och MT- (Multi-Tread) teknologierna för våra SportSmart- och GP Racer D211-serier med prestandadäck.”