Från 2012 års säsong, ersätts GP125-tvåtakt med 250-kubika fyrtaktare i Moto3. Honda är på gång med sin NRS250.

Reglementet för Moto3 syftar till att hålla kostnaderna i schack. Moto3-cyklarna är en sorts ”kvarting” av 1000-kubikarna som kommer att köra MotoGP från samma säsong - motorerna i Moto3 är encylindriga fyrtaktare med samma mått som en av cylindrarna hos 1000-kubikarna.

Det finns också några tekniska begränsningar och regler för användning av allt för dyrbara material, så det finns gott hopp om att Moto3 kan bli en potentiell utvecklingsserie. Det finns mycket gott att säga om tvåtaktarna hos nuvarande GP125, men det saknar i stort sett relevans för serieproducerade landsvägscyklar. Förhoppningsvis kan den nya 250-racingen bidra till att skapa nya tekniska finesser som även mindre landsvägsmodeller kan dra nytta av.

Honda har redan börjat värma upp för att lansera sin Moto3 NRS250-cykel, men ännu får vi se så mycket mer än silhuetten av cykeln. Föga eller intet av tekniska data är kända, men det förväntas att effekten kommer att vara ungefär i samma område som dagens 125-tvåtaktare - någonstans strax över 50 hästkrafter.

Nyligen lät Honda oss höra hur den nya 250-kubikare låter. Klicka på ”filmen” nedan för att höra ljudet som kommer att ersätta tvåtaktarna i GP-cirkusen efter nästa säsong.