Med start på fredag arrangeras Suzuki Days på superläckra Gotland Ring under fredagen, lördagen och söndagen. Fortfarande finns möjlighet att delta i bankörningseventet på den läckra banan. Regerande mästaren i Pro Superbike, Filip Backlund, kommer att finnas på plats och bistå med sin expertis. Dessutom kommer du att kunna provköra olika modeller ur Suzukis modellprogram. Fastbikes.se kommer också vara på plats. Här kan du läsa mer om Eventet och den fantastiska banan.

Tidigare i år hade Fastbikes.se medlemmar möjlighet att tävla om en plats till Suzuki Days på Gotland, som äger rum nästa vecka. Nu står det klart att den lyckliga och glade vinnaren till Suzukieventet är Folke Värme från Härnösand.  Förutom att Folke kommer att erbjudas exklusiv hjälp av Filip Backlund bjuder Fastbikes.se och Suzuki även Folke på resan och boende under eventet.

KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA IN DIG TILL SUZUKI DAYS

 

banprofil

Banan har en förstklassig beläggning och mäter i dagsläget 3,2 kilometer, bredden varierar mellan 12 och 25 meter. Gotland Ring körs i högervarv och består kraftigt förenklat av tre stora öglor samt en start och målraka. Kurvorna är många och tvära, inte sällan med härlig dosering och eggande nivåskillnader som ger en pirrande känsla av berg-och-dalbana.

– Förebilden är fantastiska Nürburgring. Gotland Ring ska vara lika häftig men den ska vara betydligt säkrare. Varje år dör omkring 50 personer till följd av skador de ådrar sig på Nürburgring men den officiella statistiken som endast innefattar de som dör på plats talar om fem personer, det säger Alec Arho Havréns – ägaren och designern av Gotland Ring.
Alec är en racingentusiast som började med Formel Opel och har tävlat i en mängd långlopp med bilar som BMW M3 GTR, bland annat på Nürburgring.

–Vi öppnade banan 2003, då var den 1,3 kilometer lång, idag är den 3,2 men till 2009 ska den bli 7,4 kilometer lång. Banan ska godkännas för internationella tävlingar (och ska bli världens längsta FIA-klassade racingbana) till nästa år. Vi har därför utökat med fler räcken (de första kom 2005, resten mars 2008). (Se mer om framtidsplanerna längs ned)

– När Nordkalk brutit klart här inne ska vi bygga världens längsta racingbana. Den ska bli 28 kilometer lång.

Femstjärnigt hotell och egen flygplats är andra delar av de storslagna framtidsvisionerna som även inkluderar banor för offroad, rally, motocross och speedway (endurospår finns redan idag, Berra Marcusson kör kurser här, exempelvis under Lelle-träffen).

Nöjeskörning på banan är bara en liten del av verksamheten. Det stora är enligt uppgift kurser om säker och miljövänlig körning. Höjdpunkterna är när fordonstillverkare som BMW och Honda väljer att förlägga sina internationella presslauncher till banan. Banan håller måttet och de spektakulära omgivningarna är perfekta som kuliss vid fotograferingar.

Fastbikes.se har varit och kört på banan vid flertalet tillfällen. Banan är knixig och krävande. Den enda plats på banan som man kan ”vila” litegrann vid är start och målrakan, i övrigt svänger det i princip hela tiden, korta accelerationer och bromsningar följs av ständiga kurvkombinationer som ger lekfull körning som emellertid kräver totalt fokus. Anläggningen är som sagt optimal och topografin ger härliga nivåskillnader och sköna doseringar.

Klicka för större bild
Berg-och-dalbana.


– Jag ritar banan i CAD-program efter naturens beskaffenhet, Gotland Ring är byggd mer som en vanlig väg (där man tar hänsyn till naturen) än en racingbana (där man fastställer banans utförande och formar naturen därefter). Berättar ägaren Alec som även står för designen.

Alecs filosofi och passion för Nürburgring lyser igenom tydligt när man smeker sig igenom de härliga kurvorna som följer landskapets variationer likt en gigantisk ringlande orm av förstklassig asfalt.

 

Klicka för större bild
Klicka för större bild
Klicka för större bild
Klicka för större bild
.