Dunlop har fått det prestigefyllda avtalet att vara ensam däckleverantör till den nya klassen Moto2 World Championship. Vid ett möte 26 juni beslutade Grand Prix Commission (vars medlemmar bland annat är FIM, internationella organisationen för motorcykelsport, Dorna, MotoGP-arrangören och MSMA, motorcykeltillverkarna) enhälligt att ge avtalet till Dunlop. Avtalet kommer att löpa från början av 2010 till slutet av 2012.

 

Den nya klassen har skapats för att vara en uppgraderad, snabb men ändå kostnadseffektiv kategori som körs parallellt med MotoGPs huvudklass. Det kommer att finnas en unik fyrtaktsmotor, tillverkad av Honda, styrd av standardelektronik med en begränsning på 16 000 varv, som kommer att tillhandahållas teamen av Dorna, MotoGP-arrangören.


Medan motorn och växellådan är standardiserad kommer chassit att vara öppet för utveckling som aktivt uppmuntras, främst för olika prototypramar och svängarmar som är inom det övergripande regelverket.


Fälgstorleken på Moto2-cyklarna kommer också att vara standardiserad - 3,75" x 17" fram och 6,00" x 17" bak, och kvantitet och specifikationer för slicks och våta däck kommer att begränsas för att få ovissa och spännande tävlingar med lika förutsättningar för alla tävlande.


"Vi är mycket hedrade över detta erkännande som det rätta valet för nya klassen Moto2" sa Sharon Antonaros, Dunlop Motorcycle Sales and Marketing Director i Europa, Mellanöstern och Afrika. "Vi ser fram mot att få bygga på vår 50-åriga erfarenhet av kontinuerligt deltagande i Grand Prix-tävlingar med fortsatt utveckling av tävlingsdäck och sedan flytta över och använda denna teknologi på våra standarddäck."


41 av de ursprungliga 91 anmälningarna till det första Moto2-mästerskapet är nu placerade på "shortlist" för att få vara med i 2010 års GP-startfält. Här finns nästan alla befintliga 250GP-team med och flera av de självständiga MotoGP-teamen.


BQR och Laglisse, Dunlops partners i spanska CEVmästerskapet, har redan börjat testa sina prototyper för Moto2-cyklar. 7 juni kunde man se Moto2-cyklarna bredvid 1000cc Formula Extreme-cyklarna under Jerez-delen av CEV. BQR-föraren Daniel Rivas hade den snabbaste varvtiden på 1.43,3, lika snabbt som tiden Alvaro Bautista hade i spanska 250GP en månad tidigare.


Dunlop kommer att fortsätta utvecklingsarbetet för Moto2 under de kommande månaderna.