Tidigare i veckan kunde Fastbikes.se avslöja att en av sveriges mest lovande motorcrossförare, Tom Söderström, körde jungfruturen under helgen med sin nya Suzuki. Nu kan du läsa mer om var Tom och Suzuki har att säga om satsningen.

På bilden ovan ses Klas Östlund tillsammans med Tom Söderström och Peter Skelander

 

Avtalet mellan Suzuki och Tom Söderström gäller 2011 och 2012.

- Jag är oerhört tacksam över avtalet med Suzuki och ser redan framåt mot nästa säsong. Redan nu känner jag mig mer fokuserad än vad jag någonsin har varit tidigare på vad jag vill med min motocrossatsning. Tillsammans med Suzuki ska vi arbeta långsiktigt och jag ska jobba hårt för att bättra på mina fysiska värden, säger Tom Söderström.

19-årigen från Tyresö, strax utanför Stockholm, har sedan länge tillhört den absoluta eliten inom svensk motocross och utan tvekan tillhör han dem som har potential att bli riktigt framgångsrik även på den internationella marknaden.

I fjol provade han på en full VM-säsong i den stjärnspäckade MX1-klassen och trots skador blev det en hedersam 24:e plats med VM-poäng i inte mindre än tio av heaten.

Om det blir VM även i fortsättning för Tom återstår att se. Att vinna ett SM-guld åt sin nya arbetsgivare Team Suzuki Sweden/Din MC är det självklara huvudmålet inför 2011 års säsong.

Från Suzukis sida är man väl medvetna att det under året har varit turbulent runt Tom Söderström.

- Vi har pratat igenom situationen och Tom har visat förståelse. Nu lägger vi detta bakom oss och siktar istället framåt, säger Suzukis affärsenhetschef Klas Östlund. Då framgångsrika Team Yellow Magic Suzuki inte längre existerar kommer Tom Söderström och kommande Team Suzuki Swedens förare att köra för lokala handlare.

- Sedan kommer vi från Suzukis sida att lägga en hel del fokus på de fysiska kraven. Det räcker inte med att du har en bra motorcykel och att du är bra på att köra motorcykel. Har du inte tränat riktigt blir det inga resultat, säger Klas Östlund som med hjälp från SVEMO (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) och fysikkoordinatorn Marie Landh har testat och kommer att testa sina förare på Bosöns testanläggning