Full pott

I helgen så gjorde Göta MS duktige motocrossförare Max Nyberg tävlingsdebut på Perris Raceway i Kalifornien. En vistelse som blivit bromsad av både en allvarlig ryggskada och dåligt väder börjar närma sig sitt slut. Glädjande nog verkar den ha haft avsedd effekt ändå eftersom Max inte gav konkurrenterna skuggan av en chans i tävlingen.

 

- Jag tog tre av fyra starter och vann samtliga heat, så jag har absolut inget att klaga på hälsar en glad Max.

Vädret den senaste tiden i trakterna kring LA där Max befinner sig har varit bra, nästan för bra. Regnet som störde tidigare är ett minne blott. Det har nästan varit lite för varmt om man ska klaga på något med temperaturer på över 30 grader, men Max ser det istället som att det ger extra träning inför den svenska sommaren.

- Jag har kört på ganska så hårt med massor av träning på crossen och även en hel del löpträning. Jag har fortsatt att köra mycket med Jonny Lindhe, och han är en väldigt begåvad förare som jag kan lära mig en del tips av så det har varit både nyttigt och roligt. Min rygg hindrar mig sällan under själva träningen, men ibland efteråt så kan jag ha ont och det känns att den varit utsatt för en del den sista tiden, förklarar Max.

Max har varvat långa pass på cykeln med snabba intensiva pass med fokus på snabbhet och teknik, och det sistnämnda kom väl till pass i helgens tävling. Det var en inbjudningstävling på klassiska Perris Raceway där Max ställde upp i två klasser för maximal åktid, nämligen Pro-klassen samt Expert.

- Det var ett skapligt startfält med sex-sju snabba förare i varje klass, men då heaten var så korta som 11minuter så gällde det att passa på. Det är inte helt ovanligt här i USA med tävlingar där de kör så många klasser att heaten blir korta, förklarar Max.

Pro-klassen var först på agendan, och här kom Max iväg som fyra, vilket var dagens sämsta start.
- Jag var lite ovan att starta på betongplatta och dessutom var det första tävlingen på väldigt länge. Jag var dock i ledning efter ett riktigt lyckat första varv, och den höll jag in i mål.

Efter detta följde ett heat i Expert, där Max var i ledning från det grinden föll tills målflaggan kom ut, och detta upprepades på precis samma sätt i heat två i de båda klasserna.
- Det känns riktigt skönt att jag redan gör så bra starter med den nya Hondan. Den skiljer sig ganska så mycket från 2008års modell. Motorkaraktären är mild men ändå stark, och det fungerade väldigt bra på den här plattan. Med en hetsig motor är det större risk att det blir för mycket hjulspinn, förklarar Max som dock kommer att köra en vässad variant av modellen i 2009års tävlingar i Sverige och Europa.

På söndag är vistelsen i USA över för den här gången. Ännu återstår två träningsdagar innan planet lyfter med destination Sverige med allt vad det innebär av snö och rusk. Om Max ska försöka sig på en sammanfattning så vill han gärna stryka det ödesdigra varvet där han skadade ryggen, men annars har perioden gett desto mer i form av förbättrad fysik och snabbhet. Så snart våren når Sverige så ska detta omsättas i resultat i SM samt Speedcross-SM där han har ett Sm-guld att försvara sedan fjolåret. Innan Max lämnar USA vill han hinna med att göra ett annat kärt återseende också.

- Jag ska försöka att hinna besöka Six Flags som har en berg o dalbana som är grymt häftig. Jag har åkt den förut men nu har de byggt om den så att den ska vara ännu värre, avslutar Max.