Henrik Kristoffersen från Norge är professionell alpin skidåkare och olympisk medaljör med en stor passion för motocross, och drömmer om att bli fabriksförare för Husqvarna.

Henrik skrev historia genom att bli den yngsta medaljören i olympisk alpin skidhistoria, Österrike-baserade norska Henrik Kristoffersen är en energisk motocrossåkare och en stolt ambassadör för Husqvarna Motorcycles.

 

"Wild Child" har vuxit upp. Han började sin professionella skidkarriär vid 17 års ålder, vann sin första tävling, en av de största alpina skidtävlingarna som finns - nattracet i Schladming. Henrik Kristoffersen berättar här om att växa upp, flytta till Österrike, träna, den kommande säsongen och de olympiska spelen. Han berättar också och sin passion för MX, hans smeknamn och drömmen om att "kanske" bli en fabriksförare inom motocross.

Henrik, du flyttade nyligen till Salzburg. Hur tycker du om staden, Österrike, och varför bestämde du dig för att bo här?

"Det var delvis ett praktiskt, och även emotionellt beslut. Praktiskt eftersom Salzburg ligger mycket mer centralt än Norge är. Under säsongen brukade jag spendera mycket tid på hotell, vilket jag inte tyckte var den perfekta situationen. Att bo i Salzburg är mycket bekvämare för träning vid Reiteralm och jag behöver inte släpa mina grejer fram och tillbaka från Norge. Dessutom har jag mitt eget utrymme där jag kan slappna av, vilket givetvis är mycket bättre än att bo i en resväska under 200 dagar eller mer varje år. Emotionellt flyttade jag till Salzburg eftersom det är en vacker stad med en mycket öppen och internationell befolkning."

Så, ingen kulturchock?

"Inte för mycket - Jag tycker att norska och österrikiska tankesätt och kultur är ganska lika. Jag har också spenderat mycket tid i Österrike så jag var ganska bekant med landet innan jag flyttade hit - språkligt klarar jag mig med tyskan som jag talar, så allting är bra. " 

Känner du dig hemma?

Jag börjar göra det, det tar alltid tid om du flyttar någonstans, oavsett vilken stad / land antar jag. Det hjälper definitivt att jag tillbringat tid här tidigare, så det kommer att påskynda känslan av att känna sig hemma." 

Angående nästa säsong, vad tycker du om de nya skidorna och vad är skillnaderna?

"På grund av de senaste ändringarna kommer skidorna att ha en 30-meters radie i stället för 35 meter, vilket givetvis är en stor skillnad när det gäller timing och linje, eftersom de blir mycket snabbare. Det är ganska svårt att vänja sig vid dem. Alla är ganska stressade för att hitta rätt utrustning, men innan säsongen börjar kommer det att bli bra."

 

Henrik under årets världscuptävling i finska Levi. Foto: Erich Spiess/ASP/Red Bull Content Pool

 

Det var anledningen till att du var ännu mer upptagen än vanligt under de senaste månaderna?

"Precis, med de olympiska spelen i Sydkorea och hela världscup-säsongen framför mig betyder det mycket mer ansträngning för mig, särskilt på sommaren. Jag tränade hårt, ökade lite i vikt och gjorde tester/ träning på snö med de nya skidorna för att vara redo för båda. Jag fokuserade också på att träna storslalom, eftersom det är disciplinen jag framförallt behöver förbättra mig på för att kunna vinna över de bästa killarna som Alexis och Marcel. Särskilt när det gäller totalpoäng i världscupen. "

 

Med tanke på dina konkurrenter, vad är din hemliga plan för att slå dem alla?

"Jag har ingen" hemlig "plan, det finns inga hemligheter, bara hårt arbete. Som jag sa tidigare är storslalom en prioritet i år, inte bara på grund av de nya skidorna utan även att jag behöver utveckla min storslalom-skidåkning. För att tävla med dem bästa i storslalom måste jag vara bättre tekniskt, kraftfullare, mer direkt i min skidåkning. Detta är ett stort mål för min storslalom-skidåkning i år. "

 

Hur och när kom din passion för motocross?

"Nåväl, min pappa började köra motocross när han var 13 eller 14 år gammal, i grund och botten eftersom min farfar berättade för honom att köra på gatorna inte var okej. Han fick dock sin licens senare, men passionen för motocross finns kvar fortfarande ännu idag. När jag var liten pojke, minns jag att jag klev in i garaget och där stod den där "saken" dolt under en presenning, som jag var rädd för då - idag vet jag att det inte var ett monster, det var en Husqvarna motocrosshoj. Det var ett av mina första möten med motocross och jag tror det är vad som satte igång allt. Jag började titta på VHS-filmer som min pappa hade hemma som Dirt-Demons och så småningom slet ut dem eftersom jag såg på dem så ofta. Strax innan jag blev sex fick jag min egen Husqvarna 50cc MX-hoj och jag har kört sedan dess."

 

Det var ungefär den tid då smeknamnet "Wild Child" kom till?

"Ja, min tid i skolan var ganska tuff eftersom jag inte kunde sitta still och jag var överallt hela tiden. Jag hade alltid det här begäret efter att röra på mig, så det var ganska svårt för mig, att vara van vid skidåkning och köra motocross, att bli tillsagd att sitta still, lyssna och fokusera ett par timmar om dagen. Resultatet av mitt beteende var det smeknamnet, och jag tyckte om det mycket - men nu känns det ganska gammalt, tycker jag. "

Är du inte "vild" längre?

"Inte på det sättet, jag tror fortfarande att ”med måtta” är för fegisar och jag vill göra min egen sak och inte vad alla andra gör. Under de senaste åren, särskilt förra året, tror jag att jag har växt mycket som person och har förlorat en del av den otåligheten, men ibland dyker det upp. "

Hur kommer det sig?

"Att vara en professionell idrottare, som började redan i ung ålder, gör att tiden flyger allt världens väg. Efter min första seger i Schladming blev jag ganska överväldigad av den plötsliga populariteten, medieuppmärksamheten och förväntningarna på mig - det plus den tid jag spenderar på träning, resande och racing, håller dig borta från livet utanför sporten. Juridiska saker som handlar om myndigheter, verksamheten och andra saker som jag aldrig verkligen hade att göra med, men att flytta hemifrån det här året har lärt mig mycket och att växa upp."

Din pappa tar vanligtvis hand eller tog hand om det, eftersom han är din manager?

"Jag ser inte honom som min chef/manager alls, han är min pappa och min tränare och ja, han gjorde och tar fortfarande hand om en massa saker som omger min karriär. I viss mån är det nödvändigt för att jag ska kunna vara fokuserad - jag skulle inte vara där jag är idag utan honom och familjen och jag vill inte att någon annan tar hand om mina saker. "

Varför?

"För mig är det en fråga om förtroende. Min far kommer alltid vara min far, medan en chef som jag skulle anställa kan vara någon annans chef, förmodligen inom några dagar. Blod är tjockare än vatten, och jag behöver bara vara säker på att jag kan lita 100% på den som tar hand om allt pappersarbete och andra saker som är nödvändiga för att jag ska kunna vara fokuserad på sporten."

Men tanke på sport - du genomförde precis två omgångar på cirka 25 minuter vid X-BOWL här i Salzburg, hur hjälper motocross din träning för skidåkningen?

"Jag tror att motocross är en av de mest fysiskt krävande sporterna som finns. Det ger fantastisk konditions- och muskelträning, speciellt för kärnmusklerna, och tränar balans samt samordning - så i stort sett allt jag behöver för skidåkning. Det bästa med det är att det kombinerar träningen med mycket adrenalin och att ha roligt. Jag har stor respekt för de professionella förarna, eftersom jag knappt kan föreställa mig hur svårt det är att träna och tävla hela tiden, med tanke på deras schema. "

Vad tycker du om ditt nya träningsredskap?

"Jag älskar den! Husqvarna FC 250 är superlätt, smidig, kraftfull och hanteringen är fantastisk. Särskilt för mig, eftersom jag måste ta en paus från motocrosskörningen på vintern. Det är perfekt, för att jag hoppar på det under våren och tar upp körningen igen utan att ha glömt bort allt för mycket. WP AER 48-framgaffeln är fantastisk och lätt att justera för mina behov, och jag älskar elstarten som är praktiskt ibland, särskilt när jag inte har kört på ett tag (skrattar). "

Vad känner du om varumärket Husqvarna Motorcycles i allmänhet? Särskilt med tanke på att du är från Skandinavien?

"Ja, Husqvarna är ett svenskt varumärke med ett stort arv. Jag växte upp med att köra Husqvarna och såg min pappa köra dem då och idag, så jag tror i grunden att jag blev "programmerad" under min ungdom. Jag tycker verkligen om att se hur varumärket har utvecklats sedan 2013, jag tycker att det är mer "svenskt" nu än det var tidigare. Färgerna, de bilder du ser och hela utseendet är väldigt tilltalande och som jag redan sagt är motorcyklarna och kvaliteten fantastisk. Jag tycker också att det är roligt hur min pappa och jag fortfarande kör Husqvarna på banorna och ute i vildmarken, precis som vi gjorde när jag var väldigt ung. Jag är väldigt glad att vi kan göra det på motorcyklar från ett varumärke som vi kan identifiera oss med."

Följer du några race eller förare?

"Jag är ett stort fan av motorcykelsport i allmänhet, särskilt motocross. Jag följer många race på TV eller vid banorna när tiden tillåter det. Ibland har jag till och med delad skärm på TV:n med skidåkning på ena sidan och MX på den andra. Jag följer förare som Jason Anderson, Zack Osborne, Max Nagl, Gautier Paulin, Kjer Olsen och Graham Jarvis och andra, oavsett om det är Supercross, MX, Enduro eller Dakar. Jag älskar bara att se hur de här galna killarna gör att det ser så lätt ut. När det gäller race måste jag säga att årets Supercross i Las Vegas var fullständigt galet. Jag följer också MXGP intensivt eftersom konkurrensnivån är enorm och tävlingarna är spännande varje gång. "

Låt oss anta att du skulle ha blivit en professionell motorcyklist, vilken skulle din disciplin vara?

"Det skulle helt säkert vara offroad, och motocross. Jag tycker personligen att det är motorcykelsporten med mest action, adrenalin, publik och den mest utmanande disciplinen när det gäller att vara fokuserad och vara psykiskt och fysiskt anpassad. Alla discipliner kräver ganska mycket samma färdigheter i viss mån och jag har stor respekt för alla förare, men jag skulle välja motocross. "

Så, om du någon gång blir trött på att åka skidor skulle du bli komma på audition för att bli en fabriksförare?

"(Skrattar) Jag tvivlar starkt på att jag kommer tröttna på skidåkning och jag är ingenstans i närheten av att göra vad killarna klarar av. Men teoretiskt sett, om jag hade chansen och skulle kunna komma någonstans i närheten av den prestation som krävs, skulle jag gärna vara med i teamet. Men det skulle vara en lång, lång väg för mig, så jag tror jag hellre stannar på skidor. "