Rapport från MotoGP på Brno

Efter ett skyfall under Moto2-racet på tjeckiska Brno, var det dags för MotoGP-maskinerna att ge sig ut på banan precis då regnet just började avta – vilket gav möjligheten till att det skulle kunna bli ett ”flag-to-flag-race”. I slutändan blev det inte så, och det var Cal Crutchlow (LCR Honda) som forcerade fram genom fältet för att vinna en av de spektakuläraste segrarna i mästerskapet under de senaste åren, för att bli den första brittiska vinnaren på 35 år. Han följer också Jack Miller (Estrella Galicien 0,0 Marc VDS) in i historieböckerna som en segrare i mästerskapet tillsammans med ett oberoende team under 2016.

Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) och Marc Marquez (Repsol Honda Team) avslutade pallen i den kaotiska tävlingen, där den niofaldige mästaren tog in en aning på titelrivalen Marquez i mästerskapet då de två korsade mållinjen som tvåa respektive trea.

Marc Marquez (Repsol Honda Team) startade från Pole position, och höll ledningen under det första varvet men fick senare se sig omkörd av Andrea Iannone (Ducati team) och dennes teamkamrat Andrea Dovizisoso och Scott Redding (Octo Pramac Yakhnich).

Kort därefter började de två Movistar Yamaha-förarna Jorge Lorenzo och teamkamraten Valentino Rossi sjunka kraftigt ner genom startfältet. Marquez valde att köra säkert och höll sig inom topp tio, samtidigt som hans främsta titelutmanare led kraftigt.

Cal Crutchlow visade sig sedan på styva linan, där hans däckkombination, som utgjordes av ett hårt framdäck och hårt bakdäck, kom till sin rätt då britten på kort tid laddade från 15:e position upp till tätgruppen. Dovizioso drabbades av däckproblem, samtidigt kämpade Crutchlow för att ta över ledarpositionen.

De mjukare däckvalen hos tätförarna började ställa till allt mer problem, det var en salig röra och Crutchlow som tog över förstaplatsen före Valentino Rossi, som plötsligt hittat en högre växel och följde britten uppe i ledning. Efter att det inledningsvis sett ut att vara ett förlorat race för de två, där båda förarna låg utanför topp tio efter första varvet, visade de sig nu vara ostoppbara i sitt avancemang upp genom startfältet för att plötsligt ligga som etta respektive tvåa.

Marc Márquez valde sedan sitt väl valda tillfälle att sätta lite extra fart, för att ta sig förbi Andrea Iannone och Hector Barbera (Avintia Racing) och säkra tredjeplatsen på pallen och samtidigt skydda sin mästerskapsledning.

Loris Baz (Avintia Racing) slutade som fyra, före sin teamkamrat Hector Barbera på femte plats, medan Eugene Laverty (Pull & Bear Aspar) säkrade sjätteplatsen före sjundeplacerade Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich), medan Andrea Iannone slutade som åtta strax före Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar), som korsade mållinjen på nionde plats.

Tito Rabat (Estrella Galicien 0,0 Marc VDS) höll huvudet kallt för att ta sin första topp-tio-placering i MotoGP, före Yonny Hernandez (Pull & Bear Aspar). Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) hade en tuff tävling och slutade på tolfe placering, medan Jorge Lorenzo led av framdäcksproblem och slutade på 17:e plats.

Lorenzo rasade kraftigt bakåt genom fältet under de första varven, precis som teamkamrat Rossi, och när han väl fick upp farten igen var han en av de snabbaste där ute. Med 7 varv kvar att köra begav sig Lorenzo in i depån för att byta motorcykel, Lorenzo drog ut på jakt under ett varv med den andra motorcykeln, innan han åter körde i depå för att skifta tillbaka till sin första maskin som nu fått ett nytt framdäck, och försökte rädda situationen, men misslyckades.

Marc Marquez leder mästerskapet med sina 197 poäng, före Valentino Rossi på andra plats med 144 poäng och Jorge Lorenzo som trea på 138 poäng.

Nästa race körs 4 september på Silverstone, där helgens segrare Cal Crutchlow är hemmaförare i det brittiska GP:t.