Startfältet ställde upp inför 278 805 åskådare, den största publik som MotoGP någonsin har sett. Det var Marc Marquez som tog ledningen samtidigt som Bagnaia tappade hela vägen ner till P5. Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) inledde på P2 tätt följd av Bezzecchi som placerade sin VR46 Ducati på tredje plats. Bagnaia tog sedan sig förbi Martin när Ducati-förarna forcerade fram på varv 1.

Vid första varvningen var Marquez i ledning, närmast följd av Miller, Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), Bagnaia och sedan Martin. Miller lät sig inte ”skrämmas” av den åttafaldige världsmästaren och australiensaren försökte ta sig förbi Marquez, men spanjoren ville inte ge sig och slog tillbaka på typisk Marquez-manér.

Miller tog hursomhelst ledningen vid Dunlop-chikanen, samtidigt som den regerande världsmästaren var hårt uppvaktad av Bagnaia, som nu hade klättrat tillbaka upp till en pallplats med 25 varv kvar...

Varven tickade iväg och en kampen om segern hårdnade, där tätgruppen nu bestod av sju motorcyklar och dess förare, där Aprilia-föraren Viñales nu tog över 3:e-platsen. Men sedan blev det mer drama: spanjoren kolliderade med Bagnaia när båda förarna tävlade om samma bit asfalt, båda slingrade sig ner i gruset. Förarna var ok och kom upp på fötterna... och sedan växlades ett par hektiska ordväxlingar.

Ett halvt varv senare blev det mer dramatik i Le Mans grusfällor när Marini drabbades av en stor krasch på väg ut ur Dunlop-chikanen. Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) drogs sedan in italienarens krasch medan fältet bakom undvek incidenten. Ännu denna gång var båda förarna igen okej. Marquez fick, till följd av en incident vid racestarten, senare även ett 3-positionsstraff för sitt nästa GP-race - efter att ha varit i närkontakt med Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) och orsakat en dominoeffekt med ett antal förare inblandade.

När kaoset avtog, var det främst en fyrmanna kamp  om segern för fyra förare, där Miller nu hade ledningen före Marquez, Bezzecchi och Martin, innan Bezzecchi pressade sig förbi Marc Marquez – varpå spanjoren tappade från 2:a till 4:e position. Bezzecchi fick sedan besked om att släppa en position för sin omkörning: ett straff han accepterade och ett straff som han också avtjänade klokt när han valde sitt tillfälle att släppa förbi Martin, för att kort därefter köra om Martin igen, vilket även Marquez passade på att göra.

Med 15 varv kvar hade Bezzecchi 1,2 sekunders övertag mot Marquez bakom, som var 0,5 sekunder före Martin, som hade tagit sig förbi Miller. Australiensaren var på väg att hamna i klorna på Zarco och Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3). Och kort därefter körde Zarco förbi, upp till P4 och Fernandez följde efter och lämnade Miller bakom sig på sjätte plats.

Med sex kvar tyckte Martin att det var dags att göra en attack på Marc Marquez. Spanjoren försökte ta sig förbi den åttafaldige världsmästaren, men Repsol Honda-föraren gav sig inte så lätt och bet tillbaka på Prima Pramac Racing-föraren vid varje tillfälle. Det gjorde i sin tur att Zarco lyckades komma närmare och närmare ... och publiken hade definitivt lagt märke till det.

Martin tog sig till slut förbi med ett och ett halvt varv kvar, och den här gången gällde dramatiken numret 93. Den återvändande Repsol Honda-föraren försökte hänga med, men ville lite för mycket, tappade fästet fram och avslutade sitt franska Grand Prix i grusfällan.

Nu stod det klart att Zarco i detta nu hade en pallplats inom sikte. Publiken på läktarna var som galna runt den franska banan när Bezzecchi körde över mållinjen för sin första seger i torrt väder, samtidigt som Martin knep andraplatsen, och sedan nådde hemmahjälten målflaggan.

Fjärdeplatsen var också något att gapa över, då Tech3s Fernandez körde till sig ett imponerande resultat efter en imponerande helg. GASGAS-föraren haft farten hela helgen och fick sin välförtjänta belöning.

Aleix Espargaro (Aprilia Racing) rundade av de fem bästa medan Binder återhämtade efter att ha rasat många plceringar under första varvet, och ett extra långt varvstraff för att ha tagit en genväg och ändå lyckats ta sjätteplatsen.

Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) hade ett tuffare hemma-GP men tog poäng på söndagen när 2021 års världsmästare avslutade sin helg i Le Mans med en sjundeplats, med Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP), Takaaki Nakagami (IDEMITSU Honda Team Asia) och Franco Morbidelli på 8:e, 9:e respektive 10:e plats – strax före Danilo Petrucci (Ducati Lenovo Team) som ersatte skadade Enea Bastianini.

Den tidiga raceledaren Miller kraschade med tre varv kvar efter att australiensaren hade tappat placeringar med sin KTM-maskin, vilket gjorde det till en helg att glömma när det gäller resultat men en att komma ihåg vad gäller hastighet.

Efter helgens MotoGP på Le Mans är Bezzecchi nu bara en poäng bakom mästerskapsledaren Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) efter att italienaren kraschade ur racet efter den dramatiska sammandrabbningen med Aprilia Racings Maverick Viñales.

Nästa MotoGP körs 11 juni på italienska Muggelo-banan.

Topp 10 – MotoGP Le Mans 2023

1. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team)
2. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) +4.256
3. Johann Zarco (Prima Pramac Racing) +4.795
4. Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) +6.281
5. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) +6.726
6. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) +13.638
7. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) +15.023
8. Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) +15.826
9. Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU) +16.370
10. Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) +17.828