Årets MotoGP-premiär på Portimao-banan i Portugal bjöd på rejält med action och spänning. Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team) fick en lysande start och tog ”holeshot” in i sväng 1, men Martin bet snabbt tillbaka för att ta ledningen. Det fanns knappt en chans att hämta andan förrän en laddande Marc Marquez (Repsol Honda Team) öste fram, fick kontakt med Martin, sjönk ner till 4:e plats och gav utrymme för Oliveira att återta ledningen, med Martin nu på 2:a och Bagnaia på 3:e plats.

Ett varv senare tog Bagnaia sin Ducati och smet snyggt upp på insidan av Jorge Martin för att ta över andraplatsen från spanjoren, och i slutet av varvet hade han passerat hemmalandshjälten Oliveira för att ta sig in i ledningen.

Två kurvor senare och katastrofen slog till för de portugisiska fansen när Marquez massivt överskred sin bromsmarkör, störtade in i Jorge Martin och kraschade in i Oliveira, en händelse som slutade med att det portugisiska Grand Prixet var över för både Oliveira och Marquez. Martin tappade ner till 14:e plats efter incidenten, misslyckades med att återhämta sig och kraschade så småningom ur Grand Prixet. Incidenten blandade om ordningen rejält, där Maverick Viñales avancerade till 2:a plats, med Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) på 3:e plats.

Med kaoset som utspelade sig bakom honom började Bagnaia dra iväg längst fram i ett försök att få en lucka bakom styret på sin fabriks-Ducati, men fick påhäng av en vilt uppvaktande Maverick Viñales.

Allteftersom loppet fortsatte började Bagnaia kontrollera tempot längst fram, och med 13 varv kvar började italienaren bryta sig loss från Viñales och fick en lucka på 0,5 s över Aprilia-föraren. Så småningom kunde Bagnaia utöka gapet ytterligare, till över en sekunds ledning, och kontrollerade racet från fronten ända fram till den rutiga målflaggan.

När racet avgjordes efter krasch-dramatiken under de inledande varven, bjöds det på en intensiv kamp om 3:e platsen som involverade Marco Bezzecchi, Alex Marquez och Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing).

Det dröjde inte länge förrän Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) ville vara med i toppstriden och jagade sin nya teamkamrat i ett försök att placera sig själv på prispallen och återta sin plats som toppförare hos KTM.

Bezzecchi gjorde ett ryck och gjorde allt han kunde för att försöka bryta sig loss från sina jagande rivaler. Den unge italienaren lyckades att skapa sig en lucka och striden om 3:e-platsen blev en strid om 4:e-placeringen i en fascinerande fajt ledd av Alex Marquez och Jack Miller, med Brad Binder, Johann Zarco (Prima Pramac Racing) och Aleix Espargaro ( Aprilia Racing) tätt jagandes där bakom.

Den sista avslutande delen av racet var intensivt ”blinka-och-du-missar-det”. Med bara några kurvor kvar till mål såg det ut som om 4:e platsen var säker i händerna på Alex Marquez, tills Johann Zarco gjorde ett häpnadsväckande drag för att pressa sig förbi Marquez under acceleration ur kurva 13, vilket han lyckades med.

Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) kämpade för att återhämta sig från sin start från 11:e plats. Fransmannen kämpade hårt för att ta sig upp till 10:e plats och höll positionen under större delen av loppet.

I racets slutfas hittade Quarataro lite extra fart för att avancera på förarna framför. Med 2 varv kvar befann sig Quartararo i striden om 4:e plats och utnyttjade till fullo närstriden som utspelade sig framför Aleix Espargaro för att ta över 8:e plats från spanjoren strax före sista varvet.

Så var årets första MotoGP över. Grande Prémio TISSOT de Portugal bjöd onekligen på en salig massa spänning och vi ser fram mot mer MotoGP-action i Argentina kommande helg.

Topp 10 – MotoGP Portugal 2023:

1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) – 1:38.875
2. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 0.687
3. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) + 2.726
4. Johann Zarco (Prima Pramac Racing) + 8.060
5. Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) +8.125
6. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 8.247
7. Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing)+ 8.381
8. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 8.543
9. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 9.294
10. Alex Rins (LCR Honda CASTROL) + 11.992