Han har haft en turbulent start på MotoGP-säsongen 2021. Men Jack Miller (Ducati Lenovo Team) tystade sannolikt varenda en av sina kritiker genom att ta en osannolik seger vid Red Bull Spanish Grand Prix under söndagen. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) tappade sin till synes trygga tvåsekunders ledning till att hamna utanför topp tio på bara en handfull varv. Som sällskap med Miller på pallen var den nya MotoGP-ledaren Francesco Bagnaia, vilket även resulterade i den första Ducati-1-2 på tre år. Petronas Yamaha SRT:s Franco Morbidelli slutade som trea.

Miller vann holeshot efter att poleföraren Quartararo tappade en del i starten. Fransmannen befann sig snart nere på fjärde plats, strax före Aprilia Racing Team Gresinis Aleix Espargaro som hade en stark start för att inleda racet på femte plats. Längst fram var det Miller som ledde vägen närmast följd av Morbidelli och Bagnaia.

LCR Castrol Hondas Alex Marquez kraschade ut under det inledande varvet för att göra det till tre DNFs i de första fyra racen 2021 för HRC-mannen. Han fick sällskap i Jerez-gruset av Red Bull KTM Factory Racings Brad Binder, som kraschade ut i början av varv 2. Uppe i fronten började Bagnaia och Quartararo att byta plats gång på gång om tredjeplatsen. 

På varv 3 var det Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) tur att dimpa i backen. Suzuki-mannen kom väl brett i kurva 6 och tappade fronten, vilket avslutade hans förhoppningar om en topplacering på Jerez. Längre fram dök Quartararo förbi på insidan om den tidigare teamkamraten Morbidelli för att ta över andraplatsen, medan Aleix Espargaro tog sig förbi Bagnaia för att ta över fjärdeplatsen.

Miller har under de senaste veckorna medgett att han har varit djupt nere i källaren efter en nedslående start på året, men han visade verkligen tänderna och grävde djupt för vad som såg ut att bli en härlig revansch. Quartararo var bara en tiondel snabbare än Ducati-mannen med en diff på tre kvarts sekund med sju varv körda. När Quartararo för första gången utökade sin ledning till över en sekund, tappade Aleix Espargaro en plats till femte efter att ha blivit passerad av Bagnaia. Men, samtidigt som en Ducati-förare avancerade framåt, kraschade en annan ut: rookien Enea Bastianini krasche bort sig vid kurva 2 - hans första DNF för året.

Nu hade Bagnaia sluppit ifrån den värsta uppmärksamheten från Aprilias Espargaro och hade istället låst in sig på Morbidellis A-Spec Yamaha M1. Hans första attack kom nerför backen till kurva 6, men den attacken från Bagnaia lyckades inte. Binder drabbades sedan av sin andra krasch för dagen efter att ha tagit sig upp på hjulen efter den tidigare omkullkörningen. Längre fram fortsatte VR46 Academy-förarna att vara oskiljaktiga i kampen om den sista pallplatsen, innan Bagnaia äntligen tog sig förbi i den sista kurvan.

Plötsligt började Quartararos ledning minska drastiskt, från nästan två sekunder till ingenting under bara ett varv. En stund senare, på varv 16, tog Miller över ledningen på start-mål-rakan. Och ett halvt varv senare ledde australiensaren med en halv sekund. Samtidigt fortsatte Quartararo att tappa placeringar.

Miller hade snart en ledning på 1,5 sekunder. Quartararo, närmast bakom var nästan en sekund långsammare än Bagnaia och Morbidelli och hoppet om en pallplats såg ut att vara förlorad, när han snart fick se sig omkörd av dessa två. Med sju varv kvar fick Quartararo även se sig omkörd av Nakagami, Mir och Espargaro, för att degradera honom till sjundeplatsen.

Fem varv återstod och Quartararo pressades utanför topp tio av Pol Espargaro; något som varit otänkbart bara tio minuter tidigare. Ytterligare ett par varv kryssade av och Millers ledning minskades till bara en sekund av teamkamrat Bagnaia. Det var några nervösa sista få varv men nummer 43 höll sin ledning och för första gången sedan holländska TT:t 2016 vann Miller ett MotoGP-race - Ducatis första på Jerez på 15 år.

Snart körde Bagnaia in som tvåa, och Ducatis första 1-2-svit på knappt tre år var ett faktum, och den första de någonsin haft på Jerez. Det var även enorm glädje för Morbidelli som slutade på tredje plats. Det var ännu mer Jerez-glädje för Takaaki Nakagami när LCR Honda Idemitsu-mannen matchade sitt karriärbästa MotoGP-resultat med en fjärde plats. Den japanske föraren lyckades hålla emot en sen attack från världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar), som tvingades nöja sig med femte plats.

Aprilias  Aleix Espargaro körde in på sjätte plats, bara 5.164 sekunder efter Miller. Monster Energy Yamaha MotoGP: s Maverick Viñales nådde sjunde plats före Pramac Racings Johann Zarco på åttonde. Repsol Hondas Marc Marquez studsade tillbaka från sin uppvärmningskrasch för att ta en prisvärd nionde plats. Sista topp-tio-placeringen gick till åttafaldige världsmästarens teamkamrat Pol Espargaro.

Quartararo haltade så småningom i mål på trettonde plats och fick därmed lämnade ifrån sig ledningen för MotoGP-mästerskapet till Bagnaia.

Nästa MotoGP körs 16 maj på franska Le Mans.

Topp tio – MotoGP – Jerez 2021:
1. Jack Miller (Ducati Lenovo Team)
2. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 1.912
3. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) + 2.516
4. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) + 3.206
5. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 4.256
6. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) + 5.164
7. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 5.651
8. Johann Zarco (Pramac Racing) + 7.161
9. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 10.494
10. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) + 11.776