Snart start - mot målet i Novemberkåsan

Under fredagen är det egentligen bara vila och åter vila som gäller, men för Johan Ahlberg från Fastbikes.se ska det sista finslipas inför den tuffa endurotävlingen, och det är enorma förberedelser som krävs inför lördagens start.

Den anrika motorcykeltävlingen Novemberkåsan arrangeras i år den 5-6 november med SMK Uppsala som arrangör. Det är i år den 92:a upplagan av tävlingen sedan starten 1915 och för SMK Uppsala är det 10:e gången klubben arrangerar tävlingen.

Centrum för årets tävling blir i år förlagt till Knivsta, söder om Uppsala, där start/mål- och serviceplats blir beläget mitt i centrum och i direkt anslutning till Kommunhuset, i vilket också tävlingshögkvarteret är förlagt.

Tävlingsbanan för årets tävling blir totalt cirka 11 mil lång och kommer att köras ett varv på dagen med första start kl 9.01 och sedan två varv på kvällen och natten, med första start kl 17.01. Banvarvet innehåller fyra specialsträckor på sammanlagt cirka 7 mil och efter varje specialsträcka finns det möjlighet för service på den centralt belägna serviceplatsen.

För deltagarna betyder det att åka motorcykel i 33 mil varav 21 mil på specialsträckor.

Efter att jag hade klämt på mina nya odubbade däck, inklusive mousse, eller ”korv” som det brukar kallas, så kom beskedet om att det är dubbdäck som gäller. Visserligen var det skönt att beskedet kom tämligen tidigt under veckan, men för mig innebar det att jag var tvungen på att lägga tid på att kränga av ”sommardäcken” och byta till dubbdäck. Ett vettigt beslut ur ett säkerhetsperspektiv, hur vädret blir på lördag får vi se.

Nu återstår egentligen mest att ladda genom att vila, men också genom att kolla in sträckorna. Att gå alla sträckor kommer inte på tal, då det handlar om många mil, men däremot kolla in vissa partier för att få ett slags ”mentalt övertag” och en känsla för vad som komma skall. Men en sak är säker, det kommer att bli tufft.

Första start äger rum klockan 09.01 vid centrala Knivsta, och sedan ska fyra specialsträckor köras inför de åtta nattsträckorna. Totalt handlar det om över 30 mil som ska avverkas innan målgång, som beräknas ske någon på söndagsmorgonen. Jag, Johan Ahlberg, ställer upp med en KTM 250 EXC-F, och målsättningen är att ta sig till målet.

Efter lottningen tilldelades jag startnummer 161 med starttid 10.21, vilket betyder att ungefär 160 andra enduroförare har kört i spåren innan jag kliver in i tävlingen, på gott och ont. Dessutom är det en salig massa att hålla reda på under själva tävlingen, som vilken sträcka jag ska köra härnäst, vilken tid ska jag starta på nästa sträcka, och hur tar jag mig dit?

För mig handlar det om att köra taktiskt, hålla mig på hjulen, hushålla med energin, inte köra fast, och lösa eventuella problem som kan tänkas uppstå under resans gång så snabbt och smidigt som det bara är möjligt. Jag kommer gå ut lugnt och sedan hålla det tempot J. I jämförelse med exempelvis Joakim Ljunggren så kommer det antagligen se ut som att jag krypkör fram i skogen, men kör jag för sakta så kommer jag bli utesluten ur tävlingen, sådana är reglerna. Så det gäller att hålla koll på tiden också, för till mål ska jag.

Jag har förberett mig tämligen väl. Jag har sprungit och cyklat många mil, och även stärkt kroppen med hjälp av en del styrketräning. Men framförallt har jag kört betydligt mer målmedveten enduroträning, mestadels på Åsätra MK:s endurobana, och inför start känns det bra. Jag har även fått många matnyttiga tips av såväl Joakim Ljunggren och Anders Eriksson. Det största orosmomentet är mina händer som efter många års året-runt-motorcykelkörning inte gillar kyla.

Jag har ett suveränt team bakom mig, och förutom Göran Segerlund som ryggsäcksåkare vill jag även rikta ett stort tack till Matz Lindkvist, Anders Holmqvist, Ola Hallström och Niklas Westerlund som kommer att hjälpa mig mot målet. Dessutom hoppas jag få massage och lite tröst från min fru Magdalena då det känns extra motigt och ryggen värker som värst, avrundar Johan. Jag vill också rikta ett stort tack till KTM Scandinavia, som hjälper mig med serviceplats och en salig massa annat. Stort tack alla!

Jag kommer även försöka dela med mig från tävlingen så gott det går. Hur det går i praktiken kommer att visa sig. Tävlingen är prio ett, men om tekniken funkar som tänkt så kommer jag att försöka livesända direkt från motorcykeln då mobilnätet har tillräcklig kapacitet för det. Dessutom är planen att jag ska filma en del, som senare kommer att publiceras här på Fastbikes.se. Men under själva tävlingen kommer fokus ligga på vår Facebooksida: www.facebook.com/fastbikes.se

Ser du en vilsen förare med nummer 161 på hojen, så är det högst sannolikt jag, och då skulle jag uppskatta om du delar med dig av din positiva energi. Hoppas vi ses!

Mer info om Novemkerkåsan 2016: www.novemberkasan2016.se