26 dagar kvar till start i Novemberkåsan - Målet är målet!
Om mindre än en månad är det dags för mig, Johan Ahlberg, att stå på startlinjen i Novemberkåsan, med målsättningen att ta mig hela vägen till målet i detta stentuffa endurorace, där allt kan hända. Jag känner mig tämligen bra förberedd när det kommer till kondition och personlig styrka. Jag trivs bra bakom styret på den KTM 250 EXC-F som jag ska tävla med, och under helgen finslipade jag formen ytterligare genom att springa det 10 kilometer långa Hässelbyloppet. Senare under veckan bär det av för att slipa till Enduroformen ytterligare tillsammans med Joakim Ljunggren och sedan är målet att hinna med åtminstone två enduropass i veckan, varvat med en del styrketräning och ett och annat MTB/löp-pass fram till starten (Novemberkåsan 2016 körs 5-6 med tävlingscentrum vid Knivsta Centrum, cirka 20 km söder om Uppsala).
 
 
Min storasyster Maria Ahlberg är sedan många år tillbaka professionell expert på tränings- och kostfrågor, och jag bad henne om några enkla kostråd så här inför starten på årets Novemberkåsan... Jag gillar godis och andra onyttigheter. Och när det kommer till kostråd vill jag ha enkla tips, som fungerar i min vardag, utan att det blir extremt. Jag förklarade för henne lite om hur mina vanliga kostvanor ser ut (Jag dricker extremt sällan alkohol. Däremot äter jag godis i stort sett dagligen). Det resulterade i följande kostråd...
 
---------------
Frukost - 2 dl Havregrynsgröt med Lingonsylt och Mellanmjölk. Plus 1 kopp kaffe o 1 glas vatten. (Givetvis går det bra att byta ut lingonsylten mot honung eller några bitar frukt).
 
Lunch o middag - En portion bör innehålla 200 gram kött, kyckling eller fisk.
 
300g potatis alt 100 gram kokt ris/pasta och obegränsat med sallad, gurka och tomat.
 
Drick minst 3 liter vatten per dag.
Du dricker rätt mycket kaffe, 5-6 koppar kaffe per dag, som är vätskedrivande .
 
1-2 apelsiner per kväll är okej, men minimera godiset till max 2 dagar i vecka
 
-------------