Annie Seel talar ut om succén i Faraorallyt

Annie Seel om Faraorallyt

Annie Seel utmanade den manliga motorcykeleliten i Faraorallyt som en uppladdning inför Dakar-rallyt. Efter en strulig inledning fick Annie upp farten rejält. Så pass att hon kom sexa under en av etapperna, spöade merparten av deltagarna, och placerade sig på tolfte plats totalt. Här följer hennes egen berättelse om framgången i Faraorallyt.

-Jag har gjort en Annika Sörenstam!! Och jag klarade det. Att utmana den manliga mc eliten i ett av de tuffaste ökenloppen i VM, Faraorallyt i Egypten. Efter en lite tekniskt strulig start körde jag upp mig rejält och gav flera etablerade herrar en match. Låg strax utanför topp tio men lyckades skrälla rejält med en sjätte plats på sträcka 5. Stor uppståndelse efter den insatsen, tävlingsledningen uttalade sig om " the aggressive little swede" - we have never seen a woman perform like this!
Slutade 12:a totalt i mc-klassen, och 3:a i extrem-klassen där vinnaren David Casteu också kör, berättar en lyrisk Annie Seel.

annieseel


-Det här var min första tävling i franska team Meca System, vi fungerade perfekt ihop. Bra uppvärmning inför Dakar 2009, nu har de erbjudit mig att vara "försteförare" för dem där de har 10 förare i teamet. Det innebär att jag och min motorcykel har högsta prioritet vid servicen och får tillgång till alla reservdelar med mera.

pharaons34895

Nya Dakar startar den 3 januari i Buenos Aires - och Annie kommer att på startlinjen!

 

(MISSA INTE FILMERNA FRÅN FARAO-RALLYT NEDAN)

Annies sammanfattning av Faraorallyt:

Etapp 1 - oljetätning sprack, tappa all olja efter 10 mil. Kom precis in till service och tank som 15:e mc och teamet kunde fixa, men tappade cirka 30 minuter och massa placeringar. Blev 32:a på sträckan.

Etapp 2 - Körde upp mig, omkörningar hela tiden. Bra flyt ända till slutet, bensintanken hade spruckit bak och jag fick bensinstopp 20 kilometer från mål. Fick vänta 20 minuter på hjälp. Kom trots detta 15:e på sträckan.

Etapp 3 - Körde ensam hela dagen, allt flöt på. 16:e plats.

Etapp 4 - Snabb fullgas etapp där stora hojar hade fördel. Jag hoppade för långt i en sanddyn och komprimerade ryggen, ont efter det. Kom på 20:e plats.


Etapp 5 - Grym uppkörning, mycket navigation och en del tekniska partier. Jag gjorde mitt livs insats och kom 6:a, före bland andra Casteu och Verhoefen. Stor uppståndelse i bivacken den kvällen!!

Etapp 6
- Jag starta som nr 2, det vill säga nästan öppna terrängen. Spännande och läskigt att få lita på sin egen navigation. David Casteu hann upp efter några mil, sen körde vi tillsammans. Han vurpade två gånger framför mig. Sen kraschade jag ordentligt och slog runt framlänges. Slog nästan axeln ur led men ploppa tillbaka den. Styre och navigationsutrustning mosat men jag kunde fortsätta. Teamet fixade hojen hjälpligt vid tankning så jag kunde gasa till mål. 12:a på sträckan!

Etapp 7 - Först tekniskt och nav, jag körde bra. Efter tankning var det rakt och fullgas, väntade att storhojar skulle passera, men lyckades hålla undan med 10:e plats på sista sträckan!

TOT RESULTAT: 12:a

 

KORT FAKTA OM FARAORALLYT
Faraorallyt Egypten, ingår i Världscupen
Cirka 300 mil Kairo-Kairo, start och mål vid pyramiderna.
7 dagsetapper. +35 grader första dagarna.
Cirka 100 startande MC/Quad.
2 svenskar, Annie Seel + Björn Nygren

1: David Casteu, FRA, KTM, Team Vectra
12: Annie Seel, SWE, KTM, Team MecaSystem
58: Björn Nygren, SWE, Husaberg

Alla resultat

 

TIDIGARE RAPPORT OM FARAORALLYT


FILMER FRÅN DAG 1,2 och 3 NEDAN

 

DAG 1

DAG 2

DAG 3