I början av juli avgjordes årets 4-dagars endurotävling, den här gången i Hässleholm. Totalsnabbast för de fyra dagarnas race var Mathias Svensson från MA Lerum och Tubus Racing, på en Husaberg. Här kan du läsa Bengt Petterssons "Inside-story" om hur årets lyckade tävling var.

Precis som förra gången 4-dagars arrangerades i Hässleholm (1996) var det Mathias Svensson som var totaltsnabbast. Starkt jobbat av Mathias, som enligt egen utsago inte ens äger en hoj längre. Mathias vann med 50 sekunders marginal till norrmannen Pål Anders Ullevålseter, som på sin KTM ska ha stått för en riktigt svettig körning på SP13 (gräsbacke). Där lär han ha varit 22 sekunder snabbare än sträcktvåan, och detta på en 3 kilometer lång sträcka. Lär ha varit sevärt…

fb_P7080132

Pål Anders Ullevålseter

 

Pål Anders var dessutom cirka en halv minut snabbare än trean, den elegant körandes Nikh Jakobsson från Försvarsmaktens Enduroklubb.

fb_speedwayprovet

I klass 1 ”unga Popcorn” - segrade Daniel Karlsson från Helsingborgs MCK med knappa minuten före Marcus Callenko från Åsätra MK, som med god marginal slog trean i klassen (Lars Nagly från FMCK Malmö).

fb_P7050100

Klass 2 togs hem av Hans Gustafsson – FMCK Varberg, som hade ett betryggande försprång till tvåan Ulf Wisell från MK Orion och trean från Arlande MC, Gunnar Hagelin. Gunnar bör ha känt sig rejält förbryllad i den här klassen. Känner jag honom rätt måste det fattas både takt och kubik…

fb_forakarna_1och2

Föråkarna Charlie Turesson (1) och Henrik Olofsson (2) gör sig redo att bege sig ut...

 

I klass 3 återfinner vi totalsegraren Mathias Svensson, före klasstvåan och totaltrean Nikh Jakobsson. Trea blev hemmaföraren Niklas Pålsso, som var endast 5 sekunder efter Nikh.

Här kan även 4:an, Christian Svensson från Trollhättan nämnas, efter fin körning fick han se sig slagen av Niklas med 15 sekunder, efter en knapp veckas körning.

fb_P7050101

Vart tog gasvajern vägen?

 

Sedan går vi till klass 4, som ståtar med inte mindre än 4:a tidigare totalvinnare. Pål Anders, som vann klassen i år och även 2000 i Motala (där det var första gången han körde med roadbook). Och resten vet vi ju (han har hunnit med otaliga Dakar och andra ökenrallyn sedan dess). Trean i år, Peter Danielsson från Helsinborgs MCK vann 4-dagars i Västerås 1995. 4:an Mikael Nilsson från Lerum vann tävlingen på hemmaplan 1994. Ola Eriksson från Upplands Väsby har även han varit totalsegrare i tävlingen. I år kom han sexa. Och nu ska jag inte glömma årets tvåa i klassen, Roger Berglund från Tranås.

fb_P7050104

Björn Gross (157) och Lars-Olof Carlstedt

 

Sedan till klassen ”förbrukade 4-taktsåkare” ;-) där Tibroföraren Stefan Andersson gled först in i mål. Stefan som hade lite bekymmer sista dagen med en skada. Han kunde dock hålla undan för min gamle ”lärare” Bo Base från FMCK Stockholm (tyvärr har han inte lärt mig allt han kan). Bosse hade en hård batalj med klubbkamraten Olle Ohlsson, men vad jag hörde var munnarna större än gaspådraget.

fb_bo-base-mekar-infor-dag2

Bo Base förbereder sig och sin motorcykel inför dag 2

 

På tal om gaspåslag så vanns den 6:e klassen av en kille jag såg på ”Spidway-provet” SP20, Andreas Andersson från Borås, som imponerade. Det märkliga är inte att han får fart på sin KTM 950, utan hur han får stopp på den i tid. Vann gjorde han före Andreas Borsiin från FMCK Malmö och Lars Arvidsson från Kulling.

fb_P7060110

Birger Borsiin laddar genom sanden...

 

I klass 7 ”dom medelålders maskinbrottarna” segrade Magnus Bengtsson från MA Lerum före Staffan Axelsson, Tibro MK och Daniel Hansson från Malmö.

fb_P7060111

Anders Gerhardson gasar med sin KTM Adventure 990

 

Klass 8 fick se Kjell Emanuelsson från Falun som vinnare på en MuZ, med marginal slog han Anders Jonsson från Falkeruds EK och en starkt kämpande Magnus Nerlund från FMCK Stockholm.

fb_lunchstopp-vid-kewa-motor-dag1

Lunchstopp vid Keva Motor - Dag 1

I damklassen var det ren utklassning när Camilla Mitkiewicz från Försvarsmaktens Enduroklubb, satte de andra på plats, och en total 39:e plats imponerade. Närmast att jaga henne förgäves var Dakar-drottningen Annie Seel – Västra MK. Trea blev Annette Mattsson från FMCK Stockholm. Bra körde även Camilla Arnalid från Mälarö MCK, som utan alla maskinbekymmer säkerligen slutat längre fram. Mitkiewicz, som på ”Spidway-provet” var knappt slagen av crossräven Stefan Andersson påpekar vid prisutdelningen att hon gärna skulle tacka sina sponsorer om hon hade några…

fb_damvinnare

Camilla Mitkiewicz från Försvarsmaktens Enduroklubb dominerade damklassen

Och på tal om sponsorer ska vi inte glömma Svensk Enduro Supporterklubb som är arrangör av 4-dagars för 19:e gången i ordningen och en stor sponsor av svenska juniorförare som vill ut i världen och köra. Det är nämligen dit överskottet från tävlingen och klubb går.

fb_spidwayprovet-camilla-och-stefananderson
Camilla Mitkiewicz jagar Stefan Andersson

 

Dom som varit med och arrangerat alla 19 gånger är Anders Lindén, Bosse och Anita Sjösvärd. Dom flesta andra i organisationen är också gamla i gamet. Fantastiskt att ni står ut med oss förare, markägare, myndigheter och så vidare. Tack!

fb_arne-krogh

Arne Krogh från FMCK Stockholm glassar i solen

 

Arbetet med årets tävling inleddes vid nyår. Och arbetet med bansträckningen i februari, av Troy Carpenter med roadbooken som var mycket bra (även känguruskånska syntes här och var i roadbooken). Tack Troy!

fb_P7080125

Tusentals brev har delats ut till husägare utmed färdvägen, vilket lett till ovanligt få klagomål. Även proven var att mycket hög klass genomgående för både enduro och offroadhojarna, med höjdpunkter som slalombacken i Kungsbygget och ”Spidway-provet” på Hässleholmsgården (som för övrigt var förläggning och Parc Fermé).

fb_micke-nilsson

Micke Nilsson (67)


Proven var gjorda av Kent och Charlie Thuresson i samarbete med lokala klubbar. Tack grabbar för ert abete.

fb_banbyggare-kent-turesson

Banbyggare Kent Turesson

 

Tack även till Hässleholms kommun och dess ordförande Urban som agerade prisutdelare. Tack också till Skånes invånare som stod ut med oss den här veckan.

fb_sp14-dag3-5

Andreas Andersson laddar med sin KTM 950

 

Detta var mitt nionde 4-dagars och den enda semesterveckan som är given. Att stå och kryssa fram genom det svenska landskapet på små stigar, grus och asfaltsvägar för att sedan få gasa på under proven som nästan alltid är fina är nog bland det bästa man kan göra. Du som inte har provat ännu. Gör det!

Och ni andra som redan har provat vet hur kul det är. Vi ses förhoppningsvis nästa år!

fb_infor-start-spidway

Förarna gör sig redo inför "Spidway-provet"

Till föråkarna Charlie Turesson och Henrik Olofsson, som med topptider, frivilligt strök sig själva ur resultatlistan efter protester. Jäkligt bra kört. Ni tar dom nästa gång...

Tack för servicen, Roffe och Jim. Utan er kommer man inte så långt.

Vid styret, er körandes rapportör #198 Bengt Pettersson – FMCK Stockholm.

 

 


fb_P7080128

"Spidway-provet"

 

fb_sp14-dag3-1

Trygve Y Skar laddar under SP14 - Dag 3


fb_sp14-dag3-4

Magnus Bengtsson från MA Lerum

 

fb_P7080131

Camilla Mitkiewicz

 

fb_sp14-dag3-2

Morgan Standerth  forcerar fram under SP14 - Dag 3

 

fb_parc-ferme-hasslehomsgarden

Parc Fermé vid Hässleholmsgården

 

fb_sp3-provet-vid-kewa-motor

Hans Sönksen gasar under SP3 vid Keva Motor

 

fb_claessons-mat-dag2

Lunchpaus vid Claessons Motor - Dag 2


fb_lunchstopp-dag3-sknes-fagerhult

Lunchpaus - Dag 3- Skånes Fagerhult


fb_lunchdag4

Lunchpaus - Dag 4

 

 

fb_henrik-olofsson

Henrik Olofsson med sin favoritmaskin

 

fb_P7080123

 


Banbeskrivning för årets 4-dagars  (saxat från arrangörens webbsida)

Dag 1: ”Hässlehomsrundan” blev 265 km lång; En blandad route av slingriga asfaltsvägar och sköna grus-sträckor som ”loopar” runt i närheten av Hässleholm med en massa varierande specialprov av olika karaktär. Lunch/service paus på Dag 1 (1 timme) skall vara på KEVA MOTOR; med ett förbannat roligt 2,5 km gräsprov lagd på åkern vid sidan om KEVA’s butik (som naturligtvis har öppet); som all service personal och åskådare kan få njuta av och titta på när förarna ger allt. På eftermiddag blir det cross/gräs ,enduro och rally som bjuds på.

Dag 2: ”Kristianstad/Bromölla” blir en runda på ca. 246 km. På morgonen åker vi söderut över Nävlingeåsen och Linderödsåsen genom bokskogar och förbi ljuvliga sjöar mot den berömda ”Ripabana”; där den andra av dagens fem prov skall äga rum (ni som gillar sand).

Lunch/service pausen mitt på dagen ligger vid CLAESSONS MOTOR i Bromölla. Det finns bra med fina gräsytor och parkering där lunchen skall serveras, samt bensinmack och korvkiosk i närheten. På eftermiddag blir det några av södra Blekinge’s finast grusslingor som transport sträckor, med tre stycken roliga enduro/grus/cross prov på tävlings- menyn, innan deltagare är tillbaka på gården.

 

Dag 3: ”Örkelljunga/Skåne Fagerhult” kommer att vara en dag att minnas. Dagens route blev 237 km lång, och merpartiet av transporten (74%) kommer bli på några av Nord Västra Skånes finaste (grus)vägar! På förmiddagen är man på väg norrut förbi Slättsjö/Hjälmsjö och över Hallandsåsen till Kungsbyggets slalomskidbacke; där ett kanonfint 3,0 km gräsprov kommer att läggas på sluttningar bland liftar och rodelbana! Efter att alpintsport inslaget är över; då åker vi vidare via en labyrint av små- vägar till Skåne Fagerhult där lunch/service äger rum. Skåne Fagerhults endurobana (en av de tuffaste i årets 4 Dagars) ligger bara 400m a från lunch/tank stället , och NILSSONS MOTOR bara 500 m länge bort i byn (deltagare som kanske behöver något i form av reservdelar mm. ska veta att butiken är öppen och personalen medveten om att 4 dagars åkare är på besök). I Skåne Fagerhult finns det gott om parkering och service ytor (intill E4 motorväg), då är det ytterligare ett bra tillfälle för åskådare att vara med. Eller kanske köpa något gott från ”godis flygget” när man ändå ät på besök? Senare på eftermiddag blir det mestadels grusvägar och ett gräs/enduroprov att köra på vägen tillbaka till Hässleholm.

 

Dag 4: ”Helsingborg/Ljungbyhed”. Asfalts maskinen har gjort vägarna till ”Öresunds pärla” ännu mer ”vatten tät” på de senaste åren… ändå har vi lyckat göra en så intressant som möjligt banansträckning för er, med hela 105 km grussträckor på de 211 km som sista dagens route omfattar.

 

På morgonen bär det av ut till det mytomspunna HOVDALA- fältet utanför Hässleholm (platsen för 2003 års Novemberkåsa) och en jättefin Endurospecial. Sedan vidare genom skog och dal via Ljungbyhed, över Söderåsen för att köra ett varv på Helsingborg’s Enduro slinga. I enlighet med Fyra Dagars 2010 års tema; är den fjärde dagens lunch/service paus OCKSÅ schemalagd vid en motorcykel verkstad/butik. YAMAHA CENTER/RG MOTOR Helsingborg. Tankställe och parkering finns i anslutning. Grabbarna på RG kommer att hitta på lite ”jippo” runt vårt 4- dagars besök hos dem.

 

På eftermiddagen blir det ett grustagsprov i närheten av Billesholm, innan vi korsar Söderåsen – för andra gången denna dag - (och kör förbi Skånes HÖGSTA punkt, på Skånes högsta grusväg: 209,5 m över havet… med speciellt godkännande givetvis!), på vägen tillbaks till Hässleholmsgården och 4 Dagars 2010 ”piece de resistan’s”!

 


 

SP7 Häglinge

SP9 Vånga Asperyd

SP10 Broby crossbana

SP13 Kungsbygget

SP14 Skånes-Fagerhult

SP19 Dalshult


STARTLISTA 4-DAGARS 2010

RESULTAT 4-DAGARS 2010

INFORMATION OM 4-DAGARS OCH SVENSK ENDURO SUPPORTERKLUBB