Annie ”Ökenprinsessan” Seel har under många års tid gjort sig känd för sina dramatiska motorcykelrace. Hon har deltagit i ett otal antal motorcykeltävlingar under årens lopp, däribland tre Dakarrallyn och ett antal VM-rallyn samt diverse motocross och endurotävlingar. Nu är det snart dags för start i hennes fjärde Dakarrally. Här berättar hon lite mer.

-Jag har nu kört tre Dakarrallyn (2002, 2007, 2009) och ett antal VM-rallyn sedan år 2000. Där har jag lärt mig att det alltid är något som går fel. Det gäller att tackla motgångarna så bra man kan, vilket jag faktiskt lyckats med trots onödigt stor dramatik. Exempelvis förra året då jag kraschade vådligt och bröt näsan och skadade axeln ordentligt, kommenterar Annie Seel.

fb_AnnieSeel_EcoEnduro_QuantyaBike-Det faktum att jag har kört 15 långlopp, och gått i mål i samtliga är ganska unikt eftersom det är så många som bryter. Detta “målgångsfacit” imponerade stort på Joel Smets (femfaldig världsmästare i motocross) när jag träffade honom i helgens Eco Enduro race. Han är nämligen känd själv för att aldrig bryta en tävling, fortsätter Annie.

-Min målsättning är alltid att köra så bra som möjligt. Drömmen är att få köra det "perfekta racet". Om jag lyckas med det i år kan resultatet bli topp 40, men vis av erfarenhet är detta ingen lätt uppgift. Det är en lång tävling och bästa resultatet gör man när man är oskadd, säger Annie Seel.

-Jag kör åter i franska team Meca'System med support och tillgång till service och reservdelar som är nödvändigt för ett bra resultat. De tillverkar det specialkit som min mc är, och även Yama450 kör med deras kit, avslutar Annie.

Meca’System kommer vara det största teamet i årets Dakar med 10 förare på mc och 4 på quad. De har en stor servicelastbil, assistansjeep, samt åtta mekaniker och en teamchef.



ANNIES DAKARRACER:

“Super Rocket” KTM 525 med Meca’System rallykit

 

fb_DSC00499Annie berättar om 2010 års Dakarhoj:

"Att den kallas Super Rocket beror på att när jag skicka de anmälan var reglementet inte klart så jag skrev in Super Rocket så länge. Och namnet har hängt kvar. Eftersom det är finanskris och jag inte har några sponsorpengar i år så har jag fått bygga årets dakar hoj med garage-rester.

Jag har två stycken begagnade KTM 525-07, varav den ena gick Dakar 2007, och den andra gick hela säsongen 2008+dakar2009). Jag har av dessa två tagit de fräschaste bitarna och byggt en ny ökenraket, lite mindre storlek som jag kan hantera bättre eftersom det är mer teknisk körning i Sydamerika."

 

Snabba fakta för Annies ökenraket:

Grunden är Dakar2007 chassit (renoverad styrhuvud/sving/gaffel) + ny öhlinare bak.

Köpt en fabriksny 525-motor KTM Österrike (sedan portad/preppad hos ProService) + ny förgasare.

Köpt delvis nytt navigations-kit-kåpor från Meca’System (tankvolym tot 23 lit).

Däck är självklart Michelin Desert med mousse!

 

Motor: KTM 525 ostrypt

Vikt: ca 170 kg, inkl bensin 23 lit och vatten 3 lit

Start nr: 76

Klass: Super Production

 

INTERVJU OCH FILM MED ANNIE SEEL INFÖR 2009 ÅRS DAKARRALLY

dakar2009-seel-jump-web