Ett inställt träningsläger  sägs ligga till grund för att Sverige endast har möjlighet att skicka ett landslag till årets upplaga av I.S.D.E. Datumet för lägret, där landslagsförare agerar tränare, ligger olyckligtvis helgen före VM-deltävlingen i Frankrike och förarna som deltar i VM har därför ingen möjlighet att delta. Som konsekvens av detta håller inte budgeten för att skicka fler landslag, och Anders Eriksson, Joakim Ljunggren och Björne Carlsson får stanna hemma. Istället flyttas förarna ur juniorlaget upp och gör sällskap med Niklas Gustafsson och Kalle Svensson i Trophylaget.

- Årets läger var planerat till den 5 och 6 september vilket togs upp vid årets elitförarmöte på MC-mässan i slutet av januari. Tyvärr var inte alla elitförare på plats varför tidpunkten för årets läger blev känt bland samtliga förare först den 5 juli. Tidpunkten är inte optimal då Frankrikes VM-deltävling genomförs helgen efter. Endurosektionen har diskuterat situationen med berörda förare och respekterar fullt ut förarnas beslut att prioritera förberedelserna och deltagandet i Frankrikes VM-tävling, säger Robert Svensson, sammankallande i Endurosektionen.

En förutsättning för svenskt deltagande i I.S.D.E är en ekonomi i balans. Ungefär 75 procent av budgeten täcks av Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (SVEMO) och 25 procent är pengar som dras in genom ideellt arbete av frivilliga och svenska landslagsmän. Huvuddelen av dessa ideella pengar kommer från det träningsläger som arrangeras varje år med landslagsförare som tränare.


Konsekvensen av att VM-förarna inte kan disponeras är att träningslägret måste ställas in. För att undvika ett kraftigt underskott 2009 har sektionen därför beslutat delta med endast ett lag i årets lag-VM. Laget kommer att bestå av de kvarvarande två förarna i Trophylaget (A-landslaget) jämte de fyra förare som var uttagna i Junior Trophylaget (juniorlandslaget). Genom detta beslut minskar kostnaderna för årets deltagande med ca 100 000:-.

Årets Six-days körs i Portugal den 12-17 oktober